Hoppa till huvudinnehåll
Hoppa till fördjupning
De nya reglerna tillåter dieselbilar att släppa ut dubbelt så mycket som nuvarande gränsvärden. Arkivbild.

EU-parlamentet godkänner ökade bilutsläpp

BRYSSEL 3 februari 2016 | 59 fattades – 61 avstod

EU-parlamentet lyckades inte få ihop tillräckligt många ledamöter för att stoppa ett förslag om lindrigare utsläppskrav för biltillverkare.

Efter att Volkswagenskandalen i höstas avslöjat att den europeiska biltillverkaren fuskat med avgastest enades medlemsländerna och EU-kommissionen i oktober om att lätta på utsläppskraven för alla dieselbilar och samtidigt införa nya tester.

EU-parlamentets miljöutskott vände sig mot överenskommelsen och hotade med att lägga in ett veto.

I dag onsdag tog hela EU-parlamentet ställning i frågan. För att stoppa det krävdes att en absolut majoritet, alltså minst 376 av ledamöterna, gick emot det.

Men bara 317 ledamöter röstade mot medlemsländernas och EU-kommissionens överenskommelse.

För att få ihop ett veto krävdes att ytterligare 59 ledamöter hade ställt dig bakom det. 323 röstade för och 61 avstod.

– EU-parlamentet har i dag abdikerat från sitt ansvar att skydda invånarnas hälsa, säger den gröna partigruppens ledare Rebecca Harms efter omröstningen och kallar det en seger för billobbyn.

EU-kommissionen hade innan omröstningen lovat att skriva in en översynsklausul och att EU:s system för att godkänna bilar på lång sikt ska göras om.

– Vi undviker med dagens omröstning osäkerhet: nu måste branschen följa stränga men hållbara tidsgränser. Luftkvaliteten i Europa kommer att bli bättre utan att vi går miste om arbetstillfällen, sade den italienske kristdemokratiske EU-parlamentarikern Giovanni La Via som är ordförande i miljöutskottet.

Förespråkare för överenskommelsen menar dessutom att det skulle uppstå ett rättsligt vakuum under minst två år om den inte fick grönt ljus i parlamentet.

Resultatet innebär att nivån på kväveoxidutsläpp från dieselbilar från 2017 får vara 210 procent av dagens tillåtna värde. Från och med 2020 sänks nivåerna på obestämd tid till 150 procent.

I dagsläget är utsläppen runt fyra till fem gånger så höga som gränsvärdena tillåter vid vanlig bilkörning. 

Runt hälften av nytillverkade bilar i EU drivs av diesel.

Mer fakta

Fredrik Haglund
Redaktör, Bryssel
Skicka epost
Fredrik_Haglund
Fredrik Haglund
Redaktör, Bryssel
Skicka epost
Fredrik_Haglund

Kommentera gärna nedan. I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s och, med deras kommentarsregler, erbjuder Europaportalen möjligheten för läsare att kommentera publicerat material. Observera att du är juridiskt ansvarig för alla kommentarer skrivna av dig.

Beskriv vad som behöver rättas.
CAPTCHA
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar. Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
CAPTCHA
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar. Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Annonser
Annons från Svenskt Näringsliv
Annons från socialdemokraterna
annons  från EU-kommissionen
Fackliga Brysselkontoret

Missa inget

Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.

Skriv in din epostadress här:

Mer fakta

Annonser
Annons från Svenskt Näringsliv
Annons från socialdemokraterna
annons  från EU-kommissionen
Fackliga Brysselkontoret