Hoppa till huvudinnehåll
Hoppa till fördjupning
EU-projektet CARES som undersökt 250 000 fordon i tre europeiska städer: Prag, Milano och Krakow visar på omfattande fusk med avgasrening på lastbilar. Lastbilarna på bilden har inte ingått i undersökningen.

Omfattande avgasfusk med lastbilar i EU – “sparar pengar”

24 maj 2023

Det sker ett omfattande fusk med lastbilars avgasrening, särskilt nattetid – det visar nya mätningar från CARES. Studien visar också att många bilar och lastbilar fortfarande släpper ut för mycket avgaser, trots hårdare regler. – Resultatet är oroande, säger Åke Sjödin, projektets koordinator.

Trots hårdare avgasregler släpper fortfarande många bilar och lastbilar ut mer kväveoxider och partiklar än tillåtet. Det visar EU-projektet CARES som har genomfört omfattande avgasmätningar på över 250 000 fordon i tre europeiska städer: Prag, Milano och Krakow. Särskilt alarmerande var läget när det gäller lastbilar.

– Resultatet är oroande. Det visar att det är vanligt att lastbilars avgasrening manipuleras, säger Åke Sjödin, projektets koordinator och utsläppsexpert på IVL Svenska miljöinstitutet.

Många dödsfall

2021
konstaterade samtidigt Europeiska miljöbyrån att nästan 240 tusen dödsfall per år inom EU kunde kopplas till utsläpp av små partiklar, PM2,5. Enligt OECD står utsläpp från trafiken för en fjärdedel av dessa utsläpp inne i städer.

Studien kunde visa på ett omfattande fusk där många lastbilar använder sig av en utrustning, emulatorer, som kan få lastbilens system att tro att det renar avgaser från kvävedioxider. Det blir ett sätt att spara pengar då ett fungerande avgasreningssystem kostar både att ha igång och att underhålla.

Även många av de nyaste lastbilarna – som måste uppfylla tuffa EU-krav – visade sig vara manipulerade.

– De nyaste lastbilarna har en väldigt avancerad rening men den går också att manipulera, säger Åke Sjödin.

 Manipulationer av systemen på nätterna

Nästan 40 procent av samtliga lastbilar i Euro-klasserna IV, V och VI hade misstänkt höga utsläpp av kväveoxider eller släppte ut mer än vad som är tillåtet. Och manipulationer av systemen var särskilt vanliga nattetid – då steg siffran till över 70 procent.

– Och det tror man beror på att man som lastbilsförare tänker att risken att bli stoppad vid en lastbilskontroll är mindre på natten så då kan man köra på med den här emulatorn. Vi blev själva lite förvånade när vi såg detta.

Emulatorerna är nämligen något som går att sätta på och stänga av med ett knapptryck. Åke Sjödin konstaterar att det därmed måste vara något som förarna aktiverar, men samtidigt finns skäl att tro att åkerier uppmanar till det.

– Det har gjorts studier tidigare som har visat att det är ett systematiskt fusk.

Mer kontroller och böter

För några år sedan fick den så kallade ”Dieselgate” stor uppmärksamhet runtom i Europa då det visade sig att Volkswagen fuskat genom att utrusta sina bilar med mjukvara som fick dem att framstå som att de släppte ut mindre avgaser än i verkligheten. Här handlar det inte om lastbilarna i sig utan det är lastbilsägarna som installerar emulatorer för att verka mer miljövänliga än de i själva verket år.

Resultatet av mätningarna pekar enligt Åke Sjödin på att det behövs mer kontroller och att åtgärder såsom böter behöver bli vanligare.

– Det ser olika ut i olika EU-länder idag. I Danmark har man vassa verktyg – där kan man beslagta lastbilen tills de har betalat en bot men i Sverige och andra länder har man inte den typen av kontrollsystem.

När det gäller lättare bilar kunde mätningarna också se höga utsläpp men utan att konstatera att det handlar om fusk.

– Då handlar det nog inte så mycket om manipulering utan av andra skäl som att man kör för hårt, kört för långt utan att byta ut ett icke-fungerande partikelfilter. Och man kanske inte ens vet om att man borde göra det eftersom det inte sker någon kontroll av det vid besiktningen.

Mer fakta

Natacha López
Redaktör
Skicka epost
Beskriv vad som behöver rättas.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Annonser
annons
Fackliga Brysselkontoret

Missa inget

Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.

Annonser
annons
Fackliga Brysselkontoret