Höga dödstal riskerar EU-mål
BRYSSEL 11 april 2018 | Sverige bästUnder de senaste fem åren har antalet trafikdöda i EU-länderna bara minskat marginellt. Nu hotas målet om en halvering av trafikdöda till 2020.
2010 enades EU-länderna om att halvera antalet dödsoffer på vägarna till år 2020. Men trots en tydlig inledande minskning av antalet förolyckade ser det målet i dag inte ut att nås enligt unionens transportkommissionär Violeta Bulc.
– Jag är rädd att vi inte når det, sade Bulc på tisdagen i samband med att den senaste rapporten om trafiksäkerhet i medlemsländerna för 2017 presenterades.
Sedan 2013 har antalet trafikdöda i EU per år bara minskat något. Om trenden med minskade dödsfall under de senaste två åren håller i sig kommer det ta ända till 2041 innan målet om en halvering är nått.
Sverige i topp
Trots att målet inte ser ut att nås är trenden positiv med allt färre som dör i trafiken i medlemsländerna. Under fjolåret hade Sverige, liksom året dessförinnan, det lägsta dödstalet i EU. I Sverige dog hälften så många som genomsnittet i medlemsländer sett till befolkningsstorleken.
I nästan alla medlemsländer minskar antalet trafikdöda år för år samtidigt som skillnaderna mellan dem blivit allt mindre. I början av 1990-talet var risken att dö i en trafikolycka åtta gånger större i det farligaste landet medan skillnaden i dag är fyra gånger så stor.
Men två EU-länder står ut i statistiken och har haft en sämre utveckling.
– Vi har två medlemsländer som är riktigt, riktigt dåliga när det gäller vägstatistik, Rumänien och Bulgarien, sade transportkommissionär Bulc.
Stora kostnader
EU-kommissionen uppskattar att alla dödsfall och allvarliga skador i samband med trafikolyckor årligen kostar samhället mer än en svensk statsbudget.
I maj presenterar EU-kommissionen ett nytt lagpaket som bland annat syftar till att minska trafikolyckor.
Mer fakta
Kommentera gärna nedan. I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s och, med deras kommentarsregler, erbjuder Europaportalen möjligheten för läsare att kommentera publicerat material. Observera att du är juridiskt ansvarig för alla kommentarer skrivna av dig.