Svenska Transport: EU-kompromiss bättre än väntad
BRYSSEL 4 december 2018Nya EU-regler ska göra det svårare för transportföretag att fuska med användningen av lastbilar och chaufförer från låglöneländer. – När det gäller cabotage så blir det väsentligt bättre, säger Magnus Falk på Transportarbetarförbundet. Men kompromissen mellan EU-länderna innebär också att förarnas perioder i lastbilen kan bli längre än i dag.
Efter en utdragen förhandling som varade långt in på natten till tisdagen enades slutligen EU:s transportministrar om nya regler som kan påverka förhållandena för tre miljoner europeiska buss- och lastbilschaufförer. Och både det Europeiska transportfacket, ETF, och svenska Transportarbetarförbundet tycker överenskommelsen blev betydligt bättre än kompromissförslaget som det österrikiska ordförandeskapet hade presenterat. Mest positivt är enligt fackföreningarna förslaget om nya regler för så kallat cabotage, det vill säga när ett transportföretag utför en inrikeskörning i ett annat land än där den är registrerad.
– När det gäller cabotage så blir det väsentligt bättre. Mycket som i dag vållar problem blir omöjligt med dessa nya regler, säger Magnus Falk, internationell sekreterare i Transportarbetarförbundet till Europaportalen.
Det handlar om regler som gör det svårare för transportföretag att systematiskt köra i andra länder än det egna, såsom att en utländsk lastbil efter att ha utfört tre inrikeskörningar i Sverige ska tvingas till en “avkylningsperiod” på fem dagar då lastbilen måste befinna sig utanför Sverige.
Även Transportföretagen ser detta som en framgång eftersom det gör att konkurrensen mellan transportföretag i olika länder blir mer rättvis men än viktigare menar de är ministrarnas beslut att smarta färdskrivare ska användas av alla bussar och lastbilar så att man lättare kan följa var fordonet kört. Om förslaget går igenom, efter kommande slutförhandlingar med EU-parlamentet, kommer de smarta färdskrivarna dock först att kunna vara på plats år 2024. Så på frågan om ministrarnas förslag löser de problem som svenska åkerier har brottats med de senaste åren är Maria Lindh, branschchef inom Transportföretagen, försiktigt positiv.
– Jag skulle säga att det får en marginell betydelse i början. På sikt när den här färdskrivaren kommer på plats – en stor betydelse. För ett problem i dag är kontrollerna av att reglerna inte efterlevs, säger Lindh.
Den svenske transportministern Tomas Eneroth (S) lyfte efter nattens möte fram att den ordinarie veckovilan för chaufförer enligt ministrarnas förslag inte ska få tas ut i lastbilen utan bara på vissa rastplatser.
– Då är det någonting som främjar arbetstagarnas villkor men också naturligtvis trafiksäkerheten, sade Tomas Eneroth.
Men oklarhet råder om vad det innebär när det gäller den reducerade veckovilan. Enligt Transportarbetarförbundet är förslaget en eftergift till östeuropeiska länder och kommer innebära att lastbilschaufförer även framöver kommer att kunna bo i sina bilar och på parkeringsplatser. Förarna kommer nämligen kunna ta ut en förkortad veckovila i upp till tre veckor istället för som nu i upp till två.
– Och i praktiken kommer man då kunna ligga ute i tre veckor i streck. Det blir en fortsättning med trötta förare och dålig trafiksäkerhet, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetarförbundet.
Härnäst är det upp till EU-parlamentet att ta ställning till förslagen om vägtransporter innan en slutförhandling med ministerrådet kan inledas.