
EU-granskning: Fusk med klimatlöften på nätet
Två av fem löften från företag om vad de gör för klimat och miljö misstänks vara överdrivna, falska eller vilseledande, enligt en stor EU-undersökning.
EU-kommission tillsammans med konsumentverk i medlemsländerna har granskat löften kring klimat och miljö på hemsidor hos på bland annat kläd-, kosmetik och hushållsvaruföretag som säger sig sälja miljövänliga produkter.
Enligt resultatet som publicerades i dag torsdag misstänks 42 procent av dessa löften vara ”överdrivna, falska eller vilseledande” och kan strida mot EU:s regler om otillbörliga affärsmetoder.
– Det finns samvetslösa handlare där ute som slår blå dunster i ögonen på konsumeter med vaga, falska eller överdrivna påståenden, sade EU:s justitiekommissionär Didier Reynders i ett uttalande.
De nationella konsumentverken ska nu ta kontakt med de berörda företagen och se till att felaktiga påståenden rättas till.