Säljstopp för nya fossilbilar – “historiskt beslut”
BRYSSEL 28 oktober 2022Inga nya fossildrivna bilar får säljas i EU från och med 2035. Det stod klart på torsdagskvällen när EU-parlamentet och ministerrådet enades om nya miljöregler för bilar. Överenskommelsen beskrivs som “historisk” och en “framgång” – men hade kunnat vara än mer ambitiös anser vissa.
– Vi hade klarat av ett tidigare stoppdatum, säger EU-parlamentariker Jakop Dalunde (MP) som velat se ett försäljningsstopp redan 2025.
EU-parlamentet och medlemsländernas regeringar i ministerrådet nådde på torsdagskvällen en överenskommelse om utsläppsnivåer för bilar: från och med 2035 ska försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna personbilar och skåpbilar upphöra.
– Historiskt EU-beslut för klimatet som bekräftar målen om 100 procent utsläppsfria fordon till 2035, skrev den gröna EU-parlamentarikern tillika ordförande i miljöutskottet, Pascal Canfin, på Twitter efter torsdagskvällens uppgörelse.
I överenskommelsen ingår även en minskning av koldioxidutsläpp för nya fossilbilar med 55 procent till 2030.
Första delen av EU:s klimatpaket
Därmed är den första delen i EU:s stora klimatpaket Fit for 55 – som presenterades sommaren 2021 och som syftar till att minska utsläppen år 2030 med 55 procent jämfört med år 1990 – färdigförhandlat mellan de olika lagstiftarna.
– Att nå en första överenskommelse om ett förslag från Fit for 55-paketet är en stark signal om att EU är fast besluten att göra framsteg mot klimatneutraliet och den gröna omställningen, sade ordförandelandet Tjeckiens miljöminister Anna Hubáčková, i ett uttalande på torsdagen.
Svenska EU-parlamentarikern och miljöpartisten Jacop Dalunde kallar överenskommelsen en “framgång för klimatet” – men hade velat se en mer ambitiös tidsram.
– Att EU nu har enats om ett stoppdatum för bilar med förbränningsmotor är ett helt nödvändigt beslut om vi ska ha en chans att uppnå en fossilfri fordonsflotta och kraftigt minska utsläppen. Men vi hade klarat av ett tidigare stoppdatum. Jag hade velat se ett tio år tidigare stoppdatum än vad som nu blivit överenskommet, säger han i ett uttalande och pekar på att bilindustrin är redo för en omställning mycket tidigare än 2035.
Däremot lyfter han fram skärpningen av utsläppsnivåerna för nya fossilbilar till 2030 som en framgång.
– Det är en kraftig skärpning och har större betydelse för övergången till rena elbilar i närtid än det mer avlägsna 2035-målet, säger Jakop Dalunde.