Bild: David Gustavsson
Bild: David Gustavsson

Sverigedemokraten Peter Lundgren valdes in i Europaparlamentet 2014 och är en av parlamentsgruppen EFDD:s vice ordföranden. Peter Lundgren röstade ja till EU 1994. I dag vill han avveckla unionen, men vägen dit är lång. Under tiden ska han driva sin hjärtefråga: Rädda den svenska åkerinäringen. 

Lundgren ser delvis sin oerfarenhet av EU som en fördel.

– Jag har en väldigt folklig förankring och har varit arbetare hela mitt liv. Proffspolitiker som suttit där nere [i Bryssel] några mandatperioder har inte det här folkliga perspektivet. Jag tror att man som en vanlig enkel arbetare kan föra folkets talan på ett bättre sätt, sade Peter Lundgren i valrörelsen 2014.

Fem frågor

På hösten 2016 ställde Europaportalen fem frågor till alla svenska EU-parlamentariker. Så här svarade Peter Lundgren:

Vilka frågor arbetar du med i parlamentet under okt-nov 2016?

Transportfrågor då jag sitter som coordinator i transportutskottet.

 

Vilket är det bästa beslut som EU-parlamentet fattat sedan EU-valet 2014 och varför?

Anser inte att man tagit några bra beslut, parlamentet är mer eller mindre paralyserat och har inga svar på några av de svåra frågorna.

 

Vilket är det sämsta beslut som EU-parlamentet fattat sedan EU-valet 2014 och varför?

Turkietsamarbetet. Ett fullständigt odemokratiskt land som nu utpressar EU.

 

Vilka av dina vallöften inför EU-valet har hittills infriats?

Jag lovade att vara en stark kritisk röst mot EU och det löftet har jag hållit med rapporter från den totalt overkliga värld som råder i huset, bjudmiddagar på guldpläterade tallrikar, silverbestick, kristallglas, årgångsviner, bugande kypare osv. Har också åstadkommit en stor påverkan i transportfrågorna som jag arbetar hårt med.

 

Vilka frågor ska du fokusera på fram till EU-valet 2019?

Att fortsätta synliggöra EUs ständiga misslyckanden för att skapa en opinion i Sverige för en omförhandling av avtalet och ge svenska folket en möjlighet att säga sitt om fortsatt medlemskap i EU eller inte genom en folkomröstning. Samt fortsatt hårt arbete i transportfrågorna för att värna Svenska intressen.

Annons


HETASTE ARTIKLAR


MEST KOMMENTERADE


DEBATT I ANDRA MEDIER