Läsartext: Höghastighetståg avgör Europas framtid
Lena Ek (C) 23 april 2010 | Snabbt och klimatvänligtDet isländska vulkanutbrottet påminner oss att Europa behöver en fungerande, pålitlig och snabb järnväg. Det är tydligt att transportpolitiken kommer att bli avgörande för hur Europa utvecklas under de närmaste 100 åren.
Det isländska vulkanutbrottet har påverkat många människors vardag. Strandsatta resenärer har drabbats över hela världen. Media har svämmat över med rapporter om kreativa lösningar för att ta sig till sin destination.
Även den europeiska demokratin har påverkats. Nu i veckan skulle Europaparlamentet ha haft sammanträde i Strasbourg, men på grund av vulkanutbrottet har det för många parlamentariker varit praktiskt omöjligt att ta sig till sessionen. Alla omröstningar som skulle ha hållits under veckan har därför blivit uppskjutna till maj.
Vårt samhälle har visat sig sårbart på ett sätt som vi tidigare inte har upplevt. Flyget är ett fantastiskt transportmedel och en enorm frihetsmotor när det fungerar. Men i skuggan av Eyjafjallajökulls utbrott är det solklart att Europa också behöver en fungerande, pålitlig och snabb järnväg.
Som gruppledare för den liberala gruppen i utskottet för energi, industri och forskning arbetar jag aktivt med infrastruktur på Europanivå. Jag är övertygad om att en storsatsning på stambanor för höghastighetståg genom Europa är framtiden. Tänk vilken hjälp snabbtåg skulle ha varit under den nuvarande krisen.
Tåg som går mellan 350 och 400 kilometer i timmen är inte science fiction. Det är verklighet i andra delar av världen. Redan idag kortar snabbtåg restider och gynnar miljön i vissa delar av Europa. Men bara på kortare sträckor som mellan Paris och London.
För att uppnå målen om att bli världsledande på miljö och tillväxt är det ingen tvekan om att storskaliga projekt och satsningar på den senaste tågtekniken, tillsammans med gröna korridorer för bilar, borde vara en naturlig prioritet för att binda samman Europa. Snabba och internationella tåglinjer innebär både miljömässiga och ekonomiska vinster genom kortare restider och lägre utsläpp. Genom att transportera människor med hjälp av snabbtåg frigörs också de befintliga rälsen för transport av gods, en sektor som är ännu mer bortglömd.
Det är tydligt att transportpolitiken kommer att bli avgörande för hur Europa utvecklas under de närmaste 100 åren. De järnvägar, som byggdes under den industriella revolutionen, har haft en ofattbar betydelse för samhällsutvecklingen och Europas välstånd. Precis som samhällsbyggarna i slutet av 1800-talet måste vi nu satsa långsiktigt.
Centerpartiet arbetar aktivt, både i Europaparlamentet och i ministerrådet, för att snabbtåg ska bli verklighet. I ett krisläge måste alla tillgängliga transportslag utnyttjas så effektivt som möjligt. Det har alliansregeringen i Sverige förstått, som redan har beslutat att tågset från andra operatörer än SJ ska kunna sättas in för att hjälpa strandsatta resenärer. Samtidigt är det då intressant att notera att oppositionen har varit motståndare till att öppna upp tågtrafiken för andra operatörer än SJ. Svenska resenärer har nog tur att det sitter en alliansregering vid makten.
Genom att bygga lösningar kring flera olika typer av transportmedel - gröna korridorer för bilar och tåg, samt flyg - kan vi skapa ett Europa med ett stabilare och klimatvänligare transportsystem. Det ska vara enklast, roligast och billigast att vara miljövän.
Ett transportsystem med flera ben skulle även göra att det vid plötsliga avbrott i det ena transportmedlet finns ett annat fullgott alternativ att använda sig av. De senaste dagarna skulle Europeiska snabbtåg ha hjälpt hundratusentals resenärer att ta sig hem till sina nära och kära. Modiga beslut i Bryssel är en förutsättning för att göra en sådan framtid till verklighet.