Martin Schulz, Europaparlamentets talman, inväntar EU-domstolens utfall. Arkivbild.

Martin Schulz, Europaparlamentets talman, inväntar EU-domstolens utfall. Arkivbild.

Parlamentets talman: Ett ställe räcker

Som förste talman i Europaparlamentet menar Martin Schulz att flytten mellan Bryssel och Strasbourg är dålig.

I en intervju med den luxemburgiska tidningen Luxemburger Wort säger Europaparlamentets talman Martin Schulz att han är positiv till att parlamentet ska sluta flytta mellan Strasbourg och Bryssel.

– Jag är för ett säte. Huruvida det är Strasbourg eller Bryssel får vi se i slutändan, sade Martin Schulz.

Armin Machmer, Martin Schulz talesperson, bekräftar talmannens ståndpunkt för Europaportalen.

– Han menar att det skulle vara mer praktiskt att ha en mötesplats, säger Armin Machmer.

Han tillade dock att Martin Schulz inte uttryckligen stöder kampanjen som jobbar för att Europaparlamentet självt ska få bestämma var mötena ska hållas. I dag står det i EU-fördraget att parlamentets säte är i Strasbourg och att parlamentarikerna minst fyra dagar i månaden ska vara på plats där.

I mars i fjol röstade parlamentet för att kombinera två sessioner under hösten 2012 respektive 2013 till en. Frankrike drog då parlamentet inför EU-domstolen för att ha brutit mot fördraget. I slutet av året väntas ett besked i frågan.

– Mycket kommer att bero på domstolens beslut. Fram till dess finns det inget utrymme för en process eftersom det vore att gå emot fördraget, säger Armin Machmer.

Om domstolen går på parlamentets linje ger det ett starkt prejudikat för parlamentarikerna att själva bestämma var mötena ska äga rum. Var Europaparlamentets officiella säte ska ligga avgör dock medlemsstaterna.

Den första april öppnar EU-kommissionen dörren för det så kallade medborgarinitiativet som är tänkt att bjuda in invånarna i EU i den demokratiska processen. Om minst en miljon medborgare från minst sju EU-länder skriver under ett förslag ska kommissionen behandla de krav som namninsamlingen gäller.

I dag finns redan 1,2 miljoner underskrifter på kampanjen One Seats hemsida.

Kostnaderna för att varje måndag flytta mellan Bryssel och Strasbourg beräknas uppgå till 180 miljoner euro per år och ge upphov till utsläpp av 19 000 ton koldioxid.