Annons

I en rad europeiska länder har öppenheten allvarligt inskränkts på sätt som försvårar journalistiskt arbete, och skadar demokrati, skriver Jonas Nordling och Mogens Blicher Bjerregård.

Bild: Tomas Ohlsson och Nana Reimers

Öppet brev: Pressfriheten allt mer hotad i Europa

Vi uppmanar samtliga kandidater i Europaparlamentsvalet att underteckna vårt manifest för pressfriheten i Europa. Det skriver Mogens Blicher Bjerregård, ordförande Europeiska Journalistfederationen och Jonas Nordling,förbundsordförande Journalistförbundet.

Du som har valt att kandidera till EU-parlamentet är en viktig person. Det är ett uppdrag som innebär att verka för demokrati, med dialog och fredliga lösningar som grund.

Demokratin kräver i sin tur öppenhet och en fri press för att kunna blomstra. Men just nu är journalistiken mer ansatt än någonsin. Samtidigt som mediebranschen går igenom en av de största strukturförändringarna i modern historia, med tusentals arbetslösa journalister som följd, så har vårt arbete också försvårats avsevärt av andra skäl. Att vara journalist är redan ett av världens farligaste jobb, enligt Internationella Journalistfederationen, IFJ, dödades 120 kollegor förra året. I år är dödsiffran i skrivande stund 26 stycken, varav en var vår kollega Nils Horner.

Inom Europa blir det allt tydligare att pressfriheten är hotad. I Ukraina attackerades 200 journalister förra året, i Turkiet sitter fortfarande 34 journalister fängslade. Och i Makedonien dömdes nyligen en grävande journalist till fyra och ett halvt års fängelse. Utvecklingen går på många sätt åt fel håll. I en rad europeiska länder har också öppenheten allvarligt inskränkts på sätt som försvårar journalistiskt arbete, och skadar demokratin.

I Storbritannien har undersökande journalistik och källskyddet hotats av säkerhetstjänster och antiterrorlagar. Och i Grekland och Spanien har kraftiga besparingar och nedsläckning hindrat public service från att utföra sitt uppdrag fullt ut. Så här kan det inte fortsätta. Journalistiken måste värnas av fler i det demokratiska samhället än endast journalisterna själva.

I samband med att det kommande EU-parlamentsvalet har därför den Europeiska Journalistfederationen, EFJ, antagit ett manifest, med uppmaningen att alla parlamentsledamöter, oavsett partitillhörighet, bör skriva under.

Det handlar om tio punkter som alla sanna demokrater bör försvara:

1. Demokrati kräver oberoende journalistik

2. Europa behöver mediemångfald

3. Rätten till organisering och kollektivavtal för alla

4. Rättvisa upphovsrättsavtal för alla

5. Arbetets villkor påverkar journalistisk kvalitet

6. Journalistik verkar i allmänhetens tjänst

7. Undersökande journalistik kräver fri tillgång till information

8. Investera i journalistikens framtid

9. Säkerhet i vårt arbete

10. Förtroende och trovärdighet byggs genom journalistisk etik

Vi hoppas att du som kandiderar till EU:s parlament skriver under på detta.

Mogens Blicher Bjerregård
Ordförande Europeiska Journalistfederationen