Annons

Politiska skandalrop – bilar tillåts öka giftiga utsläpp

Medlemsländerna vill ge biltillverkare rätt att låta nya dieselbilar släppa ut betydligt mer avgaser än i dag.

EU-representanter för medlemsländerna enades på onsdagen om en gemensam ståndpunkt att öka gränserna för utsläpp av kväveoxider från nya dieselbilar. Från 2017 höjs nivån till 210 procent av dagens tillåtna värde. Efter 2020, på obestämd tid, sänks nivån till 150 procent jämfört med dagens värden.

Enligt uppgift var Nederländerna det enda land som röstade emot en höjning.

I EU-parlamentet, som senare ska säga sitt om förslaget i sin helhet, är ilskan mot medlemsländerna stor.

– Detta är en skandal. Det verkar som att industrins intressen går före medborgarna hälsa för medlemsländerna, sade belgiska EU-parlamentarikern Kathleen Van Brempt, vice ordförande för den nästa största partigruppen, socialdemokratiska S&D, i ett uttalande.

Liberala Alde instämmer i kritiken.

– Dagens beslut om nya bilutsläppstest är föraktligt. Att tillåta att helt strunta i bilstandarder i ytterligare fem år är förskräckliga nyheter för vår miljö och konsumenternas tillit till europeiska bilmärken, sade nederländske Gerben-Jan Gerbrandy, Aldes miljötalesperson.

Miljöorganisationen Greenpeace pekar på Volkswagenskandalen och undrar hur medlemsländerna tänker.

– Europeiska regeringar belönar i praktiken fuskare. Har de varit på en annan planet de senaste veckorna? sade Jiri Jerabek, energiansvarig på organisationens EU-avdelning.

Runt hälften av nytillverkade bilar i EU drivs av diesel.