Kommissionen vill kunna göra stickprover på bilar för att se att det inte fuskas med utsläppsnivåerna. Arkivbild.

Kommissionen vill kunna göra stickprover på bilar för att se att det inte fuskas med utsläppsnivåerna. Arkivbild.

EU vill öka kontrollen över bilindustrin

Efter Volkswagenskandalen med riggade utsläppsnivåer vill EU-kommissionen att testerna ska göras mer oberoende.

– Fusket vid Volkswagen […] är inte bara chockerande utan understryker även ett brådskande behov av förändring. Vi måste se till att det aldrig händer igen, sade EU-kommissionär Jyrki Katainen på en presskonferens på onsdagen.

Den tyska biltillverkaren avslöjades i höstas av amerikanska myndigheter med att ha utrustat sina dieselbilar med en teknisk anordning som kände av huruvida bilen testades eller om den användes för vanlig körning. Vid tester minskades mängden avgaser automatiskt vilket gav mindre utsläpp än vid vanlig bilkörning.

I dag är det de ansvariga myndigheterna i medlemsländerna som ensamma intygar att ett fordon uppfyller alla krav för att få släppas ut på hela EU-marknaden.

I framtiden vill kommissionen att dessa tester ska göras mer oberoende. Biltillverkare ska exempelvis inte längre kunna betala för de tekniska tjänster som utför testerna vilket är fallet i dag. Kommissionen vill även kunna stänga ned testcentra som inte följer reglerna.

Det föreslås även att det ska kunna genomföras stickprover av bilar som redan kommit ut på marknaden och används i trafiken.

Kommissionen vill även kunna döma ut böter på upp motsvarande 280 000 kronor per fordon till de biltillverkare som bryter mot reglerna.

Förslaget skickas nu till EU-parlamentet och medlemsländerna i ministerrådet som måste enas för att det ska bli lag.