EU-förslag ska ge säkrare och billigare näthandel
BRYSSEL 25 maj 2016 | Minst 20 procent europeisktEU-kommissionen vill att det ska bli lika enkelt att handla i nätbutiken som i närbutiken.
EU-kommissionen fortsatte på onsdagen sitt arbete med att försöka riva ned digitala handelshinder mellan medlemsländerna.
Andrus Ansip, den ansvarige kommissionären, pekar på att det i dag är svårt att handla i nätbutiker i andra medlemsländer.
– Endast 36,6 procent av folk som försökte köpa varor eller tjänster från ett annat land i EU lyckades, säger Ansip och syftar på en studie kommissionen låtit göra.
Ett av onsdagens förslag går ut på att få bort de hinder som stoppar EU-medborgare att handla från webbaffärer i andra medlemsländer. Hinder kan vara att man blockeras på grund av att man är i ”fel” land, inte kan registrera sig eller orimliga betalningsvillkor. Näthandlarna ska dock inte tvingas skicka varorna till andra medlemsländer om de inte har kapacitet att göra det.
– Ingen av oss kan acceptera att vi skulle behöva visa ID när vi går in i ett snabbköp i Europa. Detta ska inte heller accepteras på nätet, säger inremarknadskommissionär Elżbieta Bieńkowska.
Kommissionen pekar även på de stora prisskillnaderna när det handlar om att skicka paket inom och mellan medlemsländerna. I genomsnitt är det tre till fem gånger dyrare att skicka ett paket till ett annat EU-land än inom landet.
– Enligt fler än 50 procent av konsumenter och företag är det största hindret mot bättre e-handel höga priser på paketleveranser, säger Ansip.
För att få ned priserna föreslår kommissionen större öppenhet via en prisjämföringssajt. Om priserna inte blir lägre till 2019, då en översikt föreslås, kan kommissionen komma med mer tvingande regelförslag.
I paketet ingår även förslag på nya regler som ska stärka konsumentskyddet för personer som handlar på nätet. Det rör sig bland annat om att ge medlemsländernas ansvariga myndigheter möjlighet att stänga ned bluffhemsidor och kontroller att webbsidor inte blockerar personer från andra EU-länder.
– Jag vill att kunder ska kunna handla på nätet med samma trygghet som när de handlar i affären runt hörnet, säger konsumentskyddskommissionär Věra Jourová.
Kommissionen vill dessutom värna europeiska TV-produktioner genom att införa en gräns att minst 20 procent av innehållet på filmtjänster som iTunes och Netflix kommer från EU-länderna. I dag har de båda tjänsterna redan 21 procent EU-producerat material.
EU-parlamentets socialdemokratiska partigrupp S&D välkomnar kommissionens förslag.
– Vi börjar äntligen göra rejäla framsteg på vägen mot en helt digital union, sade den österrikiske socialdemokraten Josef Weidenholzer i ett uttalande.
Den gröna partigruppens tyska EU-parlamentariker Julia Reda anser dock att det snarare rör sig om ”babysteg”
– Kommissionen lyckas inte att svara upp mot det breda allmänna stödet för att riva ned digitala gränser i Europa, sade Reda i ett uttalande.
I veckan skrev ministrarna från 14 medlemsländer, däribland Sveriges näringsminister Mikael Damberg (S), ett brev där de uppmanade kommissionen att gå snabbare fram med arbetet att digitalisera den inre marknaden och riva handelshinder på nätet.
Innan jul i fjol lade kommissionen fram de första lagförslagen i det som ska bli den digitala inre marknaden. Ytterligare förslag är att vänta i höst.