Sverige vill skärpa reglerna för transportsektorn och stoppa social dumping.

Sverige vill skärpa reglerna för transportsektorn och stoppa social dumping.

Bild: EU

Skärpta transportregler splittrar EU

Sverige och andra äldre EU-länder vill skärpa reglerna för utländska lastbilschaufförer och minska social dumping. EU-parlamentariker Jens Nilsson driver på för att regelverket ska bli ännu stramare.

– Det pågår väldigt livliga diskussioner. Det är väl ingen hemlighet att det finns en skiljelinje mellan gamla och nya medlemsländer, sade Antti Vainio, politisk sakkunnig åt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) under en debatt om säkerhet och villkor i transportsektorn på Europahuset i Stockholm på fredagen.

Enligt Vainio ingår Sverige i en särskild grupp länder tillsammans med bland andra Danmark, Tyskland och Italien där man har en samsyn när nu nya regler och villkor i transportsektorn och så kallat cabotage håller på att mejslas fram i EU.

Cabotage innebär att utländska åkare kör transporter inom andra EU-länder. Om en polsk lastbilschaufför levererar gods till norra Sverige så ska han inte behöva köra lastbilen tom tillbaka utan kunna åta sig uppdrag inom Sverige på vägen hem. Syftet är att minska utsläpp då vägtransporterna i dag svarar för mer än 20 procent av koldioxidutsläppen i Europa.

Systemet utnyttjas

Problemet är dagens regler är svåra att kontrollera och systemet har utnyttjats av företag som utför många nationella transporter samtidigt som de jobbar under hemlandets ofta sämre villkor.

Fredrik Engström, jurist på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag som också deltog i debatten menar att det innebär social dumping och oschysst konkurrens.  

– Det är helt omöjligt att konkurrera mot en dragbilstransport som utförs för långt under 100 kronor per mil, sade Fredrik Engström.

I stort sett allt cabotage, 98 procent, sker i de gamla EU-länderna. Därför är det de som driver på för tuffare regler.

Förslag om skärpta regler

EU-kommissionen föreslog i maj förra året skärpta regler för att minska problemen med cabotage. I dag kan en utländsk åkare som mest köra tre cabotagetransporter under en sjudagarsperiod. Kommissionen föreslog ett obegränsat antal transporter under en kortare period om fem dagar.  

Ansvarige EU-parlamentarikern Jens Nilsson (S) som har beskrivit transportsektorn som ”rena vilda västern” med åkare som kör illegalt, bryter mot skatteregler och arbetsvillkor, vill sänka gränsen ytterligare och det rejält. Han föreslår obegränsade cabotagetransporter men under max 48 timmar.

Det välkomnas av Fredrik Engström på Sveriges Åkeriföretag.

– Så lång tid som fem dagar och sen ha det helt fritt är helt förkastligt, sade han.

Jens Nilsson vill också att definitionen av internationell transport ska innebära lastad lastbil så att åkare inte kan köra en näst intill tom lastbil till ett annat EU-land för att där köra med full last. Han föreslår även krav på att företagen ska ha verklig verksamhet där de har sitt säte så att de inte ska kunna registrera sig i länder bara för att villkoren är lägre där.

Utöver det vill Nilsson se sänkt gräns för vikten på de fordon som omfattas av de nya cabotagereglerna från dagens 3,5 ton till 2,4 ton och att företagen som beställer transporten också är ansvariga för att reglerna efterlevs.

Antti Vainio på infrastrukturminister Tomas Eneroths kontor tog under debatten upp en nedkylningsperiod som en alternativ väg att gå. Då skulle en åkare behöva lämna landet och stanna borta en viss period innan han kan åka tillbaka och ta nya nationella uppdrag. Detta i syfte att de inte ska konkurrera ut inhemska åkare.

Samtal i vår

Parlamentets transportutskott väntas ta ställning till Jens Nilssons förslag i maj och hela parlamentet väntas rösta i juli. Medlemsländerna hoppas också nå enighet innan augusti. Siktet är därefter inställt på att nå en slutgiltig uppgörelse innan EU-valet i maj 2019.