Regeringen ska efter granskning skriva under FN-initiativ om att minska utsläppen inom flygsektorn, säger de till Europaportalen.

Bild: EU-kommissionen

Hoppa till artikelns andra spalt.

Efter granskning: Sverige lovar skriva på om flyget

Sverige skrev i tisdags inte på ett uttalande vid klimatmötet i Glasgow om att minska utsläppen för flyg. Men till Europaportalen meddelar regeringen att de efter en granskning av innehållet är beredda att ställa sig bakom FN-initiativet.  

I tisdags var det “transportdag” på FN:s klimatmöte i Glasgow, COP26, och tre uttalanden om minskade utsläpp inom bil-, flyg- och sjöfartssektorn presenterades. Sverige skrev direkt på de två uttalanden om bil- och sjöfart men uttalandet om flygsektorn har ännu inte undertecknats.  

Uttalandet gäller ambitioner för att minska utsläppen inom internationella flyg genom bland annat ny teknik och nya bränslen och har skrivits på av 18 länder, varav fyra av dem är EU-medlemmar. Enligt statistik från den Europeiska miljöbyrån har Sverige ungefär lika stora utsläpp per person eller mindre som undertecknarna Frankrike och Finland i frågan.  

Klimat- och miljöminister Per Bolunds kansli svarar dock på mejl att Sverige planerar att skriva under även det tredje uttalandet. Politiskt sakkunnig i klimatfrågor Jakob Lundgren säger att anledningen till varför beslutet dröjde var att det låg under granskning. 

Annons

– Är den här ambitionen tillräckligt hög, är den i linje med svensk politik, är det någonting vi avser att uppnå? Det är den processen som har inneburit att det har tagit tid (att skriva under uttalandet) och ingenting annat än det, säger Jakob Lundgren. 

Lundgren säger att klimatambitionerna för flyget och sjöfarten är de svåraste att uppnå. Men att det också är de områdena som kommer att ha störst betydelse för klimatet på lång sikt. 

– Tittar vi globalt är sjöfart och flyg viktigast. Där har vi utsläpp som ingen riktigt tar ansvar för, det ligger utanför ländernas nationella utsläppsmål. Därför behöver vi globala överenskommelser, säger Jakob Lundgren.

*Efter publicering har Sverige och Slovenien anslutit sig till uttalandet om flygsektorn.