Annons

EU:s öppenhetskommissionär Věra Jourová, en tjeckisk liberal.

Bild: EU

Hoppa till artikelns andra spalt.

Nya EU-regler mot politiska nätannonser

EU-kommissionen vill att politiska annonser tydligt ska märkas och att det ska framgå vem som står bakom den och vilka uppgifter som används. – Känsliga uppgifter som man delar med sina vänner på sociala medier får inte användas för att rikta sig till dem i politiska syften, säger EU-kommissionär Věra Jourová.

– Digitala annonser i politiska syften håller på att bli en oreglerad tävling med smutsiga och dunkla metoder. Väljare har det allt svårare att skilja betalt innehåll och annat, sade EU:s öppenhetskommissionär Věra Jourová på torsdagen när hon lanserade ett förslag om begränsning av politiska annonser på internet.

Tidigare avslöjanden som det brittiska analysföretaget Cambridge Analyticas inblandning i bland annat det amerikanska valet och Facebook-visselblåsaren Frances Haugens vittnesmål ligger bakom kommissionens arbete med att strama upp regelverket på nätet.

Förslaget innebär att betalt innehåll tydligt ska märkas som sådan. Användare ska få veta varför de ser en viss annons, vem som betalade för den och vilka uppgifter som användes för att rikta den mot dem. 

– Känsliga uppgifter som man delar med sina vänner på sociala medier får inte användas för att rikta sig till dem i politiska syften, sade Věra Jourová.