Annons

Jag vill uppmana regeringen att inte missa chansen vid Sveriges EU-ordförandeskap och inte vara blyga för att visa upp de svenska företag vi är stolta över i den gröna omställningen. Det skriver gästkrönikören Sara Lowemark, internationell samordnare på Svenskt Näringsliv.

Bild: Ernst Henry Photography AB

Hoppa till artikelns andra spalt.
Gästkrönika »

Nu har Sverige chansen att påverka EU

Utan att överdriva möjligheterna för ett enskilt land att styra EU-agendan under sitt EU-ordförandeskap så är det ändå en rejäl chans för Sverige att påverka. Samtidigt kan vi visa upp svenska företags viktiga och innovativa bidrag till den gröna omställningen. Låt oss inte missa den möjligheten, skriver gästkrönikören Sara Lowemark, internationell samordnare på Svenskt Näringsliv.

Vid årsskiftet tar Sverige över ordförandeskapet i EU för tredje gången. Det görs i en mycket turbulent tid med krig i Europa, en inflation som är högre än på 30 år och efter en pandemi som drabbat oss alla hårt. EU har stått enade i många avgörande frågor, men vägen dit har inte alltid varit självklar.

Vi har också de senaste åren sett en rad förslag från EU-kommissionen som inte rimmar väl med Sveriges och det svenska näringslivets intressen. Vi ser lagförslag på det sociala området som riskerar vår svenska arbetsmarknadsmodell, ytterligare andra som begränsar hur vi kan bruka vår skog och våra råvaror, och initiativ som skulle göra det svårare för näringslivet att bidra fullt ut till den digitala och gröna omställningen.

Ordförandeskapet ger oss en unik möjlighet att sätta vår prägel på EU:s agenda genom att ge en extra skjuts till det vi anser att EU bör fokusera mer på, men även hålla igen det vi inte tycker ska drivas lika hårt. Utan att överdriva möjligheterna för ett enskilt land att styra EU-agendan ger uppgiften att planera, sätta dagordningen och hålla både i klubba och penna en rejäl chans att påverka. Låt oss inte missa den chansen.

Under Sveriges ordförandeskap i EU våren 2023 kommer ett stort antal informella EU-möten hållas i Sverige. Vid dessa möten ges möjlighet att visa upp svenska företag, system och innovationer. Det ger oss också en möjlighet att försöka få en förståelse för varför vi intar de positioner vi gör i frågor som vi menar direkt hämmar våra svenska företag och system.

Det kan handla om minimilöner som rimmar illa med vår arbetsmarknadsmodell, om en skogsindustri som inte tar hänsyn till våra förutsättningar, om en missriktad taxonomi eller om andra områden där kunskapen och förståelsen för våra svenska villkor inte finns på EU-nivån. Det är dock Sveriges ansvar att med konkreta fakta och verkliga exempel visa på hur olika förslag från EU-håll påverkar oss negativt och i stället driva frågorna i rätt riktning.

Annons

Genom att ge svenska företag möjlighet att på olika sätt delta vid några av de cirka 150 EU-möten som kommer äga rum runt om i Sverige under våren kan företagsperspektivet tas med i diskussionerna. Konsekvenserna – men också de stora möjligheterna – för svenska och europeiska företag, måste lyftas fram.

En av Svenskt Näringslivs fem prioriteringar för det svenska ordförandeskapet handlar om att främja den gröna omställningen, ett område där flera viktiga lagförslag kommer befinna sig i slutförhandlingar under våren. Vi menar att det är med teknik, innovationer och utveckling av en hållbar infrastruktur som klimatutmaningarna bäst kan lösas. Svenska företag är med och driver på utvecklingen och är också fast övertygade om att den gröna omställningen inte bara är genomförbar, utan även nödvändig för framtida affärsframgångar.

Näringslivet har en avgörande roll för att möjliggöra den gröna omställningen givet att rätt initiativ på EU-nivå tas fram. Det kan handla om att skapa förutsättningar för att all fossilfri elproduktion ska kunna byggas ut i EU för att möjliggöra för bland annat hållbara transporter. Om att driva på det internationella klimatarbetet för att säkerställa att EU:s höga ambitioner implementeras och efterlevs globalt. Men även att säkerställa ett gott företagsklimat på EU:s inre marknad så att europeiska företags konkurrenskraft stärks även globalt.

Den gröna omställningen måste ske på ett kostnadseffektivt sätt som främjar entreprenörskap och innovationer. När styrmedel på klimatområdet utvecklas är det dessutom angeläget att de företag som gått före och redan minskat sina utsläpp inte missgynnas. Det är dessa företag, vars innovationer ligger i framkant, som bör visas upp.

Därför är det viktigt att ge de aktörer som besöker Sverige möjlighet att själva få träffa företagare. Företagare som kan ge en verklig förståelse för vad som är viktigt för att företagen ska kunna bidra till klimatneutralitet på bästa sätt, och vilka åtgärder som behövs för att möjliggöra en fortsatt utveckling av näringslivets hållbarhetsarbete.

Jag vill därför uppmana vår svenska regering att inte missa denna chans och inte vara blyga för att visa upp de svenska företag vi är stolta över.

Sara Lowemark
Gästkrönikör
Internationell samordnare
Svenskt Näringsliv