Senast uppdaterad: 30 november 2022
Mer fakta
Debatt i andra medier










Artiklar i ämnet
Bilindustrin utlovas handlingsplan som ska lyfta branschen
Företagsledare och arbetsmarknadens parter mötte på torsdagen kommissionsordförande Ursula von der Leyen för samtal om hur EU:s bilindustri bör utvecklas och vad unionen kan bidra med.
– Den europeiska bilindustrin befinner sig i ett avgörande ögonblick och vi erkänner de utmaningar den står inför. Det är därför vi agerar snabbt för att ta itu med dem, sade Ursula von der Leyen i ett uttalande.
Till den 5 mars utlovar kommissionen en “omfattande handlingsplan” så att “vår industri kan frodas i Europa och konkurrera framgångsrikt på den globala scenen”. Områden som anges är bland annat elbilar, teknisk och digital innovation, kompetens och sociala frågor.
Bilindustrin i EU sysselsätter direkt och indirekt över 13 miljoner löntagare och bidrar med en biljon euro till EU:s samlade BNP, motsvarande nästan två svenska BNP.
Kommissionär Stephane Sejourne: EU måste försvara sina industrier
EU måste vara redo att försvara sig mot protektionistiska handelsåtgärder från andra länder, inklusive alla nya steg som Donald Trump har hotat att vidta när han återvänder till Vita huset senare denna månad, sade EU:s industrikommissionär, den franska liberalen Stephane Sejourne till Bloomberg.
– Jag är beredd att utforska både defensiva och offensiva handlingar med mina kollegor, sade Sejourne.
EU startar dialog om bilindustrins framtid
EU-kommissionen startar en strategisk dialog om den europeiska bilindustrins framtid. Dialogen börjar i januari 2025 och ska snabbt ta fram förslag på åtgärder som branschen behöver.
– Bilindustrin är en europeisk stolthet och avgörande för Europas välstånd. Den driver innovation, ger miljontals jobb och är den största privata investeraren inom forskning och utveckling, sade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i ett tal till EU-parlamentet.
Dialogen ska fokusera på flera områden som innovation, miljöanpassning och regelförenklingar. Möten kommer att hållas med representanter från bilindustrin, fackföreningar och andra berörda parter. Målet är att stärka den europeiska bilindustrins konkurrenskraft globalt.
Kina vinner när europeiska batterisatsningar fallerar
EU försök att bygga en egentillverkad batteriindustri, inklusive svenska Northvolt AB, för att bryta Kinas dominans inom elfordonsbranschen ser ut att misslyckas, rapporterar Bloomberg. Elva av 16 planerade europeiskt ledda batterifabriker har blivit försenade eller inställda, enligt tidningens analys. Samtidigt är 10 av 13 projekt i regionen ledda av asiatiska tillverkare från Kina och Sydkorea på rätt spår. De har långt teknikförsprång och säljer batterier till oslagbara priser. Det tyder på att deras grepp om sektorn bara kommer att skärpas, vilket kommer att sätta västerländska biltillverkare i en allt större konkurrensnackdel.
Ribera: Kina får inte ha ihjäl EU:s gröna industri
EU:s nya konkurrenskommissionär, socialdemokraten Teresa Ribera, säger till Bloomberg, att EU måste skydda sig mot kinesiska försök att dominera unionens marknad för grön teknologi.
– Frågan är inte hur bra [de kinesiska produkterna] kan vara. Frågan är i vilken utsträckning de respekterar lika villkor, sade Teresa Ribera.
Att förhindra en fullständig kollaps i Europas bilindustri, skriver Bloomberg, kommer att vara en av Riberas huvudprioriteringar när man kämpar för att uppfylla EU:s strikta klimatmål och hård konkurrens från billiga kinesiska elfordon. Kinesiska biltillverkares andel av nyregistreringar av elbilar i EU har dock börjat sjunka och nådde närmare 8 procent i oktober.
EU skjuter till nya miljarder för elbilsbatterier
På onsdagen öppnade EU-kommissionen möjligheten att ansöka projektstöd för batteritillverkning för elbilar till ett värde motsvarande nästa 12 miljarder kronor. Samtidigt presenterades möjligheter till lånegarantier upp till 2,3 miljarder kronor.
Svenska bruksorter drabbas hårt om klimatlöften sviks
Det finns krafter som vill motverka klimatomställningen. Att sänka klimatambitionerna vore förödande för både vår industri och vår framtid. Svenska företag har redan investerat i omställningen baserat på politiska löften om långsiktiga spelregler. Att svika dessa löften skulle slå hårt mot både företag och arbetstagare inte minst i bruksorter. Det skriver Europaparlamentariker Sofie Eriksson (S).
Kinas ambassad förnekar grafitstopp till Sverige
Kinas ambassad förnekar att handel med grafit stoppats till Sverige, rapporterar Ekot. EU-kommissionen registrerade förra året att ett handelshinder mot Sverige fanns, och att det sträckte sig bakåt i tiden till 2020. EU har pekat ut beroendet av Kina för kritiska råvaror och batteritillverkning som en säkerhetsrisk.
Busch: Sverige bör ompröva sin marknadsliberala hållning
Sverige är ofta kritiskt till EU-förslag som går ut på att stödja olika industrier i den gröna omställningen i konkurrensen från länder som Kina och USA. Sveriges närings- och energiminister Ebba Busch (KD) menar dock att landet delvis behöver tänka om kring sin strikta marknadsliberala inställning.
– Jag tycker att Sverige ska passa sig lite grann för att försöka delta i ett race om att vara de bästa och mest renläriga marknadsliberalerna. Vi kommer inte att vinna det, sade Busch på väg in på ett EU-möte med kollegor från de andra medlemsländerna på tisdagen.
Enligt henne måste Sverige vara "lite smarta" i hur svenska intressen värnas och pekar på "oschysst konkurrens från Kina och våra vänner i USA".
– Vi behöver bestämma om vi ska låta all civil infrastruktur hamna i händerna på främmande makt, sade Busch.
Att Sverige sätter "sig vid sidan av och bara säger nej" gynnar inte svenska intressen, menar närings- och energiministern.
Veckans parlamentsdebatter: Gränskontroller, industrikris och Gazakrig
En av EU-parlamentarikernas huvuduppgifter är att debattera aktuella frågor. Europaportalen har samlat in alla de svenska ledamöternas inlägg från den senaste parlamentsveckan.
Debatt i andra medier









