Hoppa till huvudinnehåll
Hoppa till fördjupning

Sverige inför rätta för brister i konsumenträtt

27 januari 2011

EU-kommissionen stämmer Sverige inför EU-domstolen för att inte ha följt EU-lag och stärkt konsumenträtten vid försäljning av finansiella tjänster på distans.

Enligt EU:s konsumenträtt har kunden en ångerrätt på 14 dagar då man ingått ett kontrakt, och under den tiden kan kunden inte bli skyldig att betala något annat än ränta om hon eller han ångrar köpet. Men i Sverige kan konsumenter bli skyldiga att stå för till exempel uppläggningsavgiften för ett lån, även om kontraktet bryts inom två veckor.

På Justitiedepartementet menar man att Sverige redan är på väg, sent omsider, att anpassa sig till EU:s krav, och därför uttrycker kanslirådet Jonas Högström viss förvåning över att kommissionen ändå gått vidare med processen.

Elsa Persson
Redaktör
Elsa Persson
Redaktör
Beskriv vad som behöver rättas.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Annonser
annons från EU-kommissionen
annons
Fackliga Brysselkontoret

Missa inget

Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.

Annonser
annons från EU-kommissionen
annons
Fackliga Brysselkontoret