Dansk tidning: EU försöker styra mediabilden av USA-avtal

Publicerad: 25 nov 2013 kl 14:35

EU-kommissionen försöker få med sig medlemsländerna på en mediestrategi inför det kommande frihandelsavtalet mellan EU och USA.

I fredags inbjöds EU-länderna till ett hemligt möte med kommissionen för att arbeta igenom en kommunikationsstrategi om det omfattande frihandelsavtalet med USA som just nu håller på att förhandlas fram.

”Vi måste ha en strategi där vi lokaliserar vår kommunikationsinsats i medlemsländerna på ett radikalt annat sätt än vad man gjort vid tidigare handelsinitiativ”, skriver kommissionen i ett internt dokument som den danska tidskriften Notat läst.

Kommissionen menar att man hittills lyckats ”hålla styr på mainstreammediernas berättelser”.

”Den största utmaningen är att se till att de breda allmänheten i varje medlemsland har en förståelse för att avtalet är ett initiativ som strävar efter att leverera tillväxt och jobb”, heter det.

När ett tidigare stort internationellt avtal, kallat Acta, förhandlades fram förlorade kommissionen, som leder unionens förhandlingar, greppet om mediabilden till avtalets kritiker. Efter en massiva protester från medborgarna i medlemsländerna röstades Actaavtalet i juli 2012 ned av EU-parlamentet.

Fredrik Haglund

Fredrik Haglund

Redaktör, Bryssel

Kommentarer

Sune
25 nov 2013 kl 15:23

Hemliga möten, sprida ut halvsanningar, låter inte bra!
Dessvärre skyr EU-ledarna transparens som trollen skyr solen. Kan vi hoppas att de spricker.

Erik Johansson
26 nov 2013 kl 10:38

EU-kommissionens ständiga opinionsbildning är ett hot mot demokratin i medlemsländerna. Ett förslag till mediestrategi vore att låta avtalet presenteras av både Captain Euro och Captain America! ;-)

Andors
26 nov 2013 kl 10:53

"strävar efter att leverera tillväxt och jobb”
Bättre vore att sträva efter hållbar utveckling, ansvar, hänsyn, omdöme, solidaritet och sextimmars normalarbetsdag