Hoppa till huvudinnehåll
Annons
Hoppa till fördjupning
Till vänster en lastbil som de skulle kunna se ut med de nya reglerna och till höger en lastbil enligt de gamla, nuvarande reglerna.

Sverige och Frankrike fördröjer trafiksäkrare lastbilar

BRYSSEL 12 december 2014 | Skulle spara 900 liv per år

Nya regler för att göra lastbilar säkrare och miljövänligare skjuts upp efter påtryckningar från bland annat Sverige.

Företrädare från EU-parlamentet och medlemsländerna har enats om tillåta lastbilstillverkare att göra förarhytterna längre. Dels för att öka förarens synfält över trafiken, dels så att lastbilarna kan göras mer aerodynamiska för att minska luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen.

EU-kommissionen och EU-parlamentet ville att de nya reglerna skulle börja gälla 2017 men några medlemsländer, med Sverige och Frankrike i spetsen, tryckte på i våras, när ministerrådet enades om sin ståndpunkt, för att vänta till 2024 eller 2025.

Enligt kritiker för att lastbilstillverkarna, Volvo i Sverige och Renault i Frankrike som nyligen lanserat nya lastbilsmodeller, skulle få tillräckligt med tid att ställa om – trots att de nya reglerna är frivilliga.

Kompromissen innebär att reglerna ska börja gälla 2022. Fram till dess måste lastbilar följa de nuvarande reglerna.

Den svenska invändingen hade enligt Näringsdepartementet att göra med att en rad andra regelverk måste komma på plats och tillämpas för att de nya EU-reglerna om hyttdesign ska kunna gälla och att detta kommer att ta tid.

Andra länder som Tyskland, Irland och Danmark förespråkade dock att reglerna ska börja gälla så snart som möjligt.

William Todts på intresseorganisationen Transport & Environment välkomnar den nya lagstiftningen men kritiserar beslutet att skjuta upp startåret.

– Det absurda och makalösa beslutet att införa ett förbud på ny lastbilsdesign till 2022 kastar en mörk skugga över uppgörelsen, sade William Todts i ett uttalande och riktar hård kritik mot lastbilslobbyn.

– Få andra industrier skulle göra vad lastbilslobbyn gjort här: lobbat hårt för att behålla ett förbud på bättre produkter så länge som möjligt.

Även Antonio Avenoso, verkställande direktör på Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, är kritisk.

– Dessa förändringar hade kunnat förhindra upp till 900 dödsfall per år på europeiska vägar så alla förseningar kostar liv. Föreställer er bara hur många fler liv som skulle gått förlorade om uppfinningar som bilbältet och elektronisk stabilitetskontroll hade hållits tillbaka från marknaden av liknande skäl, sade Antonio Avenoso i en kommentar.

Erik Jonnaert, generalsekreterare på intresseorganisationen Europeiska automobiltillverkares förening, ACEA, menar att lastbilstillverkarna måste få tid på sig att utveckla nya hytter.

– Fordonstillverkare måste göra betydande förändringar på sina fordon efter att lagstiftningen klubbas. Lastbilar utvecklar man inte över en natt utan är en produkt av långsiktig forskning och utveckling, sade Erik Jonnaert i ett uttalande.

Niklas Gustavsson, ansvarig för myndighetskontakter inom Volvokoncernen, skriver i ett mejl till TT att Volvo ”arbetar med att undvika krock vilket det här direktivet varken begränsar eller öppnar upp nya möjligheter med”.

Kompromissen måste godkännas av medlemsländernas biträdande EU-ambassadörer på onsdag i nästa vecka. Därefter måste hela EU-parlamentet och medlemsländernas transportministrar ge förslaget grönt ljus.

Europaportalen har sökt infrastrukturminister Anna Johansson (S) för en kommentar.

Mer fakta

Fredrik Haglund
Redaktör, Bryssel
Skicka epost
Fredrik_Haglund
Fredrik Haglund
Redaktör, Bryssel
Skicka epost
Fredrik_Haglund
Beskriv vad som behöver rättas.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Annonser
annons LO
annons
annons
Fackliga Brysselkontoret

Missa inget

Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.

Annonser
annons LO
annons
annons
Fackliga Brysselkontoret