Annons

Framsidan av den första upplagan av The European Daily.

Framsidan av den första upplagan av The European Daily.

 

Svenskar startar europeisk dagstidning

Varför finns det ingen riktig europeisk dagstidning? Den frågan ställde sig två killar från Sverige som nu är på väg att göra någonting åt det.

I kväll rullar 40 000 exemplar av tidningen The European Daily ut från ett tryckeri i den belgiska staden Gent. Destinationen: huvudstäder runt om i Europa. Målet: att bli Europas första europeiska dagstidning.

Europaportalen når en av grundarna till tidningen just när tryckpressarna jobbar för fullt. Svensken Christofer Berg har sedan 2007 planerat för just den här dagen tillsammans med barndomskompisen Johan Malmsten och ett ständigt växande team som arbetar på frivillig basis.

– Jag och Johan bodde i Paris och läste både svenska, brittiska och franska tidningar. Men de tog alltid ett nationellt perspektiv och vi började fundera på varför det inte fanns en europeisk dagstidning. Så vi bestämde oss för att försöka, säger Christofer Berg.

Den första upplagan kommer att fungera som ett pilotprojekt. Tas den väl emot kommer Berg och Malmsten att arbeta vidare för att förhoppningsvis ha en daglig utgivning. Hittills har de finansierat arbetet själva och allt har skett vid sidan om deras normala arbeten. Pengarna till provupplagan kom från annonsförsäljning. Målgruppen är klar.

– Rörliga européer som kanske har flyttat från sitt hemland. Financial Times har i dag en upplaga på 250 000 och går bra, så det finns en potential. Men jag vill ju också att en lärarinna i Bulgarien ska kunna hålla upp tidningen för sin klass och be dem att läsa den en gång i veckan för att lära sig engelska.

Målet är att skapa en gemensam referenspunkt i Europa, något som debatten kan utgå i från och som tar steget från att se på Europa som en samling nationella diskussioner som då och då tangerar varandra till att beskriva händelser utifrån ett samlat perspektiv, utan att behöva ta hänsyn till en inhemsk politisk dynamik.

Men vinden i tidningsmarknadens segel har mojnat rejält de senaste åren. De flesta tidningar kämpar med vikande upplagesiffror. Publicisthusen försöker med alla medel att hålla kvar sina läsare genom att satsa på nya distributionsformer. Allt fler bedömare spår papperstidningens död inom några år. Men Christofer Berg tar pappret i försvar.

– Även om online-versionen blir viktigare och viktigare så klarar de flesta tidningar sig inte utan tryck. Speciellt för den målgruppen vi siktar på, folk som är rörliga och internationella, är den tryckta pressen fortfarande det viktigaste nyhetsmediet. Den ska såklart finnas online och på läsplattor också. Sen om 10 år vet vi inte hur det ser ut. Men jag tror att om man kan se samma tidning i kioskerna runt om i Europa skulle bli en väldigt kraftfull symbol.

I den första utgåvan finns skribenter med erfarenhet från flera stora och respekterade europeiska tidningar (läs: nationella tidningar i Europa). Varken Christofer Berg eller Johan Malmsten har erfarenhet av att leda en tidningsredaktion, men de hoppas på att någon nappar nu när det finns ett konkret exempel att visa upp.

– Vi vill att det ska bli ett kommersiellt projekt, inte att man köper den för att visa hur europeisk man är utan för att man behöver den och vill ha bra koll. Vi förstår naturligtvis att vi inte kan göra det till en fullfjädrad europeisk dagstidning över en natt. Vi har talat med olika grupper om framtiden men än så länge är inget klart, säger Christofer Berg.