EU-kommissionärerna Andrus Ansip och Günther Oettinger.

EU-kommissionärerna Andrus Ansip och Günther Oettinger.

Bild: Europeiska kommissionen

Oettinger: EU ska bli en digital auktoritet

EU-kommissionen lovar att riva hinder för e-handel och e-tjänster på en ny digital inre marknad.

EU-kommissionen sjösatte på onsdagen sitt påannonserade och självhippade stora flaggskepp – en plan för att skapa en gemensam digital inre marknad.

– Jag vill att folk ska kunna köpa som i sitt hemland och företag ska kunna sälja som i sitt hemland, sade EU-kommissionär Andrus Ansip som ansvarar för planen som senast nästa år ska omvandlas till konkreta lagförslag.

EU-kommissionär för digital ekonomi och samhälle, Günther Oettinger pekade på att bland annat USA, Kina och Japan redan har eller håller på att utveckla liknande strategier.

– Kommissionen arbetar på att utveckla en europeisk strategi som stärker vår digitala auktoritet, ger oss tillbaka vår digitala suveränitet och gör oss konkurrenskraftigare i världen, sade Oettinger.

Planen bygger på tre pelare: att få bort digitala hinder för varor och tjänster, skapa rätt infrastruktur och förbereda Europa för en digital framtid. Under dessa återfinns 16 olika åtgärder.

Kommissionen vill bland annat modernisera upphovsrätten, införa gemensam standard för data och främja investeringar i infrastrukturer för snabb uppkopplingar och tillgång till bredband.

Planen, som nu ska behandlas av medlemsländerna och EU-parlametnet, får dock ett ljummet mottagande.

– Denna strategi är en skiss men saknar både en större vision och hur den ska genomföras i praktiken, sade socialdemokratiska parlamentsgruppen S&D:s vice ordförande Kathleen Van Brempt i ett uttalande.

Även den konservativa och kristdemokratiska EPP-gruppen kräver mer konkreta förslag från kommissionen.