”Brexit bra marknadsföring för EU-frågor”

Intresset för EU-frågor har ökat påtagligt inför årets upplaga av Europaforum i Hässleholm.

I slutet av augusti inleds för 14 året i rad Sveriges största forum för EU-frågor, Europaforum i Hässleholm. I nuläget har dubbelt så många anmälningar kommit in jämfört med samma period i fjol.

– Brexit har varit bra marknadsföring. Man pratar Europa överallt, säger ansvarige Lorenz Pucher till Europaportalen.

Europaforum har av EU-kommissionär Cecilia Malmström beskrivits om Almedalen för Europaintresserade där allmänheten får möjlighet att diskutera frågor som rör EU-samarbetet.

Ett av årets huvudteman kommer att vara vart EU är på väg. De kommande valen i USA, Tyskland och Frankrike kan innebära mycket för samarbetet.

– Det är de huvudstäderna som kommer att avgöra väldigt mycket för hur Europeiska unionen utvecklar sig, säger Pucher.

Andra frågor som står med på programmet är framtiden för frihandeln, pressfriheten i Europa och Brexit.

Organisatörerna testar i år för första gången ett nytt grepp för att öka intresset för EU-frågor. Man frågade allmänheten om det fanns någon som var villig att låna ut sin trädgård för ett av seminarierna. Över en natt hade 13 intresserade anmält sig.

– Det blir 50 personer som i en privat omgivning diskuterar Europafrågor. Vi testar om folk är intresserade av att släppa in politiker på sin privata bakgård för att diskutera Europafrågor. Seminariet var utsålt efter två dygn, säger Lorenz Pucher.

Sammanlagt väntar han sig runt 6-700 deltagare under de fyra dagarna som evenemanget äger rum.