EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager delade på tisdagen ut de högsta böterna i EU:s historia.

EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager delade på tisdagen ut de högsta böterna i EU:s historia.

Bild: EU-kommissionen

Rekordböter för kartellbildning – Svenska företag inblandade

EU-kommissionen dömer fem lastbilstillverkare, däribland Volvo, att böta 28 miljarder kronor för kartellbildning.

Bötesbeloppet, 2,9 miljarder euro eller motsvarande 27,8 miljarder kronor, är det högsta som EU-kommissionen utdömt och dubbelt så högt som det tidigare rekordet.

– Detta är ett tydligt budskap till företag att karteller inte accepteras, säger EU:s konkurrenskommissonär Margrethe Vestager på tisdagen.

Det är fem lastbilstillverkare som erkänt att de under 14 år ingått i en kartell för att hålla upp priser på sina produkter.

Företagen har dessutom samordnat och skjutit upp lanseringen av olika teknologier för att minska utsläppen från lastbilar.

– Att skjuta upp lanseringen av miljövänlig teknologi i överenskommelse med konkurrenter är inte direkt den konventionella tanken om konkurrens, tvärtom, säger Vestager.

Kartellen ska enligt Vestager ha startat under ett möte ”på ett mysigt hotell i Bryssel” med företagens högsta ledningar och därefter formaliserats.

De rekordhöga böterna motiverar kommissionen med att kartellen pågått så länge, mellan 1997 och 2011, och att de fem företagens marknadsandel är så stor, nio av tio mellanstora och stora lastbilar sålda i Europa kommer från någon av de sammanlagt sex tillverkarna.

En sjätte tillverkare, svenska Scania, som också ingår i granskningen har till skillnad från de övriga fem företagen inte erkänt att de ingått i kartellen. Kommissionen fortsätter därför att granska Scania.

En av tillverkarna, MAN, har fått full immunitet och behöver inte böta eftersom företaget avslöjade kartellen för EU-kommissionen.

De fyra företagen har nu tre månader på sig att betala in böterna till EU-budgeten.