EU:s konsumentkommissionär Věra Jourová vill se högre böter för fuskande företag och stärkt konsumentskydd.

EU:s konsumentkommissionär Věra Jourová vill se högre böter för fuskande företag och stärkt konsumentskydd.

Bild: EU

Ökad konsumentmakt föreslås efter dieselgate

EU-kommissionen vill att organisationer ska kunna föra kollektiv talan i domstol mot bolag som fuskar eller missleder konsumenter och ge medlemsländer större sanktionsmöjligheter.

– Det ska inte vara billigt att fuska i EU. Med starkare sanktioner kopplade till omsättningen kommer myndigheter verkligen få tänder för att straffa fuskare, sade kommissionären med ansvar för konsumentfrågor, Věra Jourová, på onsdagens presskonferens i Bryssel.  

Böter på upp till fyra procent av företagets omsättning är en del av det paket med förslag som kommissionen föreslår för att stärka konsumenternas rättigheter.

Idag skiljer sig bötesbeloppen avsevärt runt om i EU. Jourová tog skandalen med Volkswagens fusk med utsläppstester som exempel där två EU-länder begärt maximal ersättning utifrån sina nationella regler. I Italien har bolaget krävts på fem miljoner euro och i Nederländerna på 450 000 euro. Det kan i sin tur jämföras med de motsvarande 20 miljarder euro som bolaget sägs ha betalat till amerikanska konsumenter i ersättning.

Kommissionen föreslår också att organisationer som konsumentföreningar ska kunna föra kollektiv talan för konsumenters räkning mot bolag och begära reparation och ersättning i grupp.

Det är idag möjligt i ett fåtal EU-länder, däribland Sverige, men i de flesta medlemsländer är möjligheten till kollektiv upprättelse begränsad eller obefintlig.

Ökat skydd på nätet

Kommissionen vill också stärka konsumenternas skydd på nätet genom att de ska få information om företag har betalat till exempel Google för att hamna högt upp i söklistan. Bolag som Booking.com och AirBnB ska också ange vilka kriterier de har använt i sin ranking och vem som tillhandahåller servicen.

Rätten att säga upp ett kontrakt inom 14 dagar som gäller för vanliga köp ska även gälla när man som konsument tecknar ett avtal och inte betalar med pengar utan i form av att man ger bort sin personliga data.

Samtidigt går kommissionen bolagen tillmötes på en punkt. Handlare har klagat över att konsumenter som idkar sin rätt skickar tillbaka varor som de har använt och som inte är i skick att säljas till andra kunder. Här säger kommissionen att man bara ska få skicka tillbaka varor som provats, inte som har använts.

Ett litet steg framåt

Den europeiska konsumentföreningen BEUC välkomnar överlag paketet med förslag.

– Allt för länge har konsumenter inte haft tillgång till den rättvisa behandling de förtjänar när de drabbats av orättvisa eller illegala bolagsaktiviteter, säger generalsekreteraren Monique Goyens.

Konsumentföreningen menar dock att det är ett litet steg framåt då möjligheten till kollektiv upprättelse begränsas. Det kommer krävas fällande dom mot ett företag innan en kollektiv process kan godkännas och det kan ta flera år.

Bara gynna advokater

Arbetsgivar- och företagarföreningen Business Europe är hårdare i sin kritik. Där varnar chefen Markus Beyrer för ett USA-liknande system som varken gynnar konsumenter eller företag.

– Det finns ingen anledning att kopiera det amerikanska systemet som främst gynnar advokater. Där tjänar en advokat en miljon dollar per fall medan konsumenter bara får 32 dollar per fall, säger Beyrer i ett uttalande.

Kommissionen försäkrar dock att EU inte kommer ta efter USA. Advokatbyråer kommer inte kunna driva fall på egen hand. Enbart kvalificerade organisationer utan vinstintresse som uppfyller särskilda kriterier kommer kunna föra talan.