Ungerns premiärminister Viktor Orbán har uppgifter över runt 2 000 personer som arbetar för att störta regeringen. Arkivbild.

Ungerns premiärminister Viktor Orbán har uppgifter över runt 2 000 personer som arbetar för att störta regeringen. Arkivbild.

Bild: EPP

Orbáns kritiker hängs ut som ”Soros legosoldater”

200 personer som jobbar för mänskliga rättigheter, flyktingar och som granskande journalister har fått sina namn publicerade i en tung ungersk tidning som står premiärminister Viktor Orbán nära.

Den ungerska tidningen Figyelő publicerade på torsdagen namnen på runt 200 personer som den anser utgöra en grupp av ”legosoldater” betalade av den amerikanskungerske miljardären George Soros för att störta regeringen, rapporterar AP.

Bland namnen finns personer som jobbar för Amnesty, Transparency International, advokater som jobbar för flyktingar, granskande journalister och anställda vid Centraleuropeiska universitetet i Budapest.

Näringslivsveckotidningen Figyelő driver en regeringsvänlig linje sedan 2016 då det togs över av historikern och Orbánallierade Mária Schmidt, enligt AP. Den stora majoriteten av annonserna i tidningen har därefter kommit från regeringen eller statsägda företag.

Orbán: 2 000 Soroslegosoldater

Under en radiointervju inför förra veckans ungerska parlamentsval sade den nationalkonservative premiärministern Viktor Orbán till en statligt ägd radiostation att regeringen kände till namnen på runt 2 000 medlemmar som verkar i en ”hel legoarmé som arbetar för att störta regeringen”.

– Det har visat sig att de har journalister, att de är inbäddade i beslutsfattandets kärna. Vi vet detta eftersom vi fått reda på vilka deras folk i Bryssel är, hur de arbetar och hur de betalar sina räkningar. Vi har samlat in rätt mycket information om detta nätverk och vi kommer offentliggöra det, sade Orbán.

Invandringsfrågan var den största under kampanjen där regeringspartiet Fidesz segrade med bred marginal.

Oppositionsmedier lade ned

I onsdags stängde två oppositionella medier, tidningen Magyar Nemzet och radiostationen Lánchíd Rádió, med hänvisning till ekonomiska svårigheter ned. Båda ägdes av oligarken Lajos Simiscka som tidigare varit allierad med Viktor Orbán men som nu är en av hans skarpaste kritiker.