Drygt 3,5 miljoner personer beräknas arbeta som yrkeschaufförer i EU-länderna. Arkivbild.

Drygt 3,5 miljoner personer beräknas arbeta som yrkeschaufförer i EU-länderna. Arkivbild.

Ulvskog om transportuppgörelse: En fantastisk seger

Efter många hinder i förhandlingarna har EU-parlamentet enats kring en rad tunga förslag kring hur man vill förändra regelverket för anställda som jobbar med lastbilstransporter.

EU-parlamentet tog på torsdagen ställning till det stora vägpaket som rör arbetsvillkoren för gränsöverskridande lastbilstrafik. De svenska Socialdemokraterna firar utfallet.

– Nu får vi lika lön för lika arbete på samma plats även i transportsektorn. Det är en fantastisk seger för alla som jobbar inom transportsektorn, säger EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S) i en kommentar efter den något bråkiga och omtumlande omröstningen.

EU-parlamentarikerna har tidigare misslyckats att enas om en gemensam hållning i frågan och både i går onsdag och i dag försökte kritiska ledamöter stoppa omröstningen.

Det europeiska transportarbetarfacket ETF är nöjt med utfallet men hade önskat starkare skrivningar i vissa delar.

– Vi kommer att hålla ögonen på hur de framtida reglerna genomförs [i medlemsländerna] och hur de efterlevs, sade ETF-ordföranden Frank Moreels.

Tre lagförslag – över tusen ändringsförslag

Till omröstningen hade fler än tusen ändringsförslag skickats på de tre delarna i det som kallas rörlighetspaketet. De handlar om cabotage – när utländska åkare kör transporter inom andra EU-länder, kör- och vilotider för lastbilschaufförer och regelverket kring så kallad utstationering.

Parlamentarikerna röstade bland annat för att lastbilschaufförer som kör i andra EU-länder måste återvända till sitt hemland åtminstone var fjärde vecka.

Lastbilschaufförer får dessutom bara göra cabotagekörningar under tre dagar åt gången och fordonet måste tillbringa minst 60 timmar i det land den är registrerad.

Samma regler som gäller för så kallad utstationering ska även gälla lastbilschaufförer när de kör i ett annat land – de ska få samma ersättning som inhemska förare. Ett undantag är dock om färden börjar och slutar i hemlandet.

Nya ”smarta” färdskrivare måste dessutom installeras i lastbilar.

Förhandlingar med medlemsländerna

Medlemsländerna enades om sin ståndpunkt inför de kommande förhandlingarna med EU-parlamentet i december i fjol.

Det är dock oklart om de två lagstiftarna hinner förhandla fram och godkänna det slutliga regelverket under nuvarande mandatperiod.