Hoppa till huvudinnehåll
Hoppa till fördjupning
Drygt 3,5 miljoner personer beräknas arbeta som yrkeschaufförer i EU-länderna. Arkivbild.

Ulvskog om transportuppgörelse: En fantastisk seger

BRYSSEL 4 april 2019

Efter många hinder i förhandlingarna har EU-parlamentet enats kring en rad tunga förslag kring hur man vill förändra regelverket för anställda som jobbar med lastbilstransporter.

EU-parlamentet tog på torsdagen ställning till det stora vägpaket som rör arbetsvillkoren för gränsöverskridande lastbilstrafik. De svenska Socialdemokraterna firar utfallet.

– Nu får vi lika lön för lika arbete på samma plats även i transportsektorn. Det är en fantastisk seger för alla som jobbar inom transportsektorn, säger EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S) i en kommentar efter den något bråkiga och omtumlande omröstningen.

EU-parlamentarikerna har tidigare misslyckats att enas om en gemensam hållning i frågan och både i går onsdag och i dag försökte kritiska ledamöter stoppa omröstningen.

Det europeiska transportarbetarfacket ETF är nöjt med utfallet men hade önskat starkare skrivningar i vissa delar.

– Vi kommer att hålla ögonen på hur de framtida reglerna genomförs [i medlemsländerna] och hur de efterlevs, sade ETF-ordföranden Frank Moreels.

Tre lagförslag – över tusen ändringsförslag

Till omröstningen hade fler än tusen ändringsförslag skickats på de tre delarna i det som kallas rörlighetspaketet. De handlar om cabotage – när utländska åkare kör transporter inom andra EU-länder, kör- och vilotider för lastbilschaufförer och regelverket kring så kallad utstationering.

Parlamentarikerna röstade bland annat för att lastbilschaufförer som kör i andra EU-länder måste återvända till sitt hemland åtminstone var fjärde vecka.

Lastbilschaufförer får dessutom bara göra cabotagekörningar under tre dagar åt gången och fordonet måste tillbringa minst 60 timmar i det land den är registrerad.

Samma regler som gäller för så kallad utstationering ska även gälla lastbilschaufförer när de kör i ett annat land – de ska få samma ersättning som inhemska förare. Ett undantag är dock om färden börjar och slutar i hemlandet.

Nya ”smarta” färdskrivare måste dessutom installeras i lastbilar.

Förhandlingar med medlemsländerna

Medlemsländerna enades om sin ståndpunkt inför de kommande förhandlingarna med EU-parlamentet i december i fjol.

Det är dock oklart om de två lagstiftarna hinner förhandla fram och godkänna det slutliga regelverket under nuvarande mandatperiod.

Mer fakta

Fredrik Haglund
Redaktör, Bryssel
Skicka epost
Fredrik_Haglund

Kommentera gärna nedan. I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s och, med deras kommentarsregler, erbjuder Europaportalen möjligheten för läsare att kommentera publicerat material. Observera att du är juridiskt ansvarig för alla kommentarer skrivna av dig.

Beskriv vad som behöver rättas.
CAPTCHA
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar. Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
CAPTCHA
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar. Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Annonser
Annons från Svenskt Näringsliv
Annons från socialdemokraterna
annons  från EU-kommissionen
Fackliga Brysselkontoret

Missa inget

Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.

Skriv in din epostadress här:

Mer fakta

Annonser
Annons från Svenskt Näringsliv
Annons från socialdemokraterna
annons  från EU-kommissionen
Fackliga Brysselkontoret