Hoppa till huvudinnehåll
Hoppa till fördjupning
Den nya reglerna syftar till att få undan osund konkurrens och ge bättre villkor till lastbilschaufförer. Arkivbild.

Svenska EU-parlamentariker om transportuppgörelse: Äntligen

BRYSSEL 12 december 2019

EU:s lagstiftare har efter år av förhandlingar enats om nya regler för internationella lastbilstransporter. – Nu kan den vilda västern som varit rådande i transportsektorn, med dumpade löner för chaufförer och fuskande företag, få ett slut, säger Europaparlamentariker Johan Danielsson (S).

Efter en nattmangling kunde företrädare för EU:s lagstiftare tidigt på torsdagsmorgonen enas om nya regler för transportsektorn.

– Äntligen har vi gått i mål. Nu kan den vilda västern som varit rådande i transportsektorn, med dumpade löner för chaufförer och fuskande företag, få ett slut, säger Europaparlamentariker Johan Danielsson (S), en av parlamentets förhandlare, i ett uttalande.

Även Sverigedemokraternas EU-parlamentariker Peter Lundgren, som sitter i transportutskottet, välkomnar uppgörelsen som sätter regler för lastbilstransporter i och mellan medlemsländerna men hade gärna sett att den gått längre.

”Äntligen kan man säga idag, vi har varit många som deltagit och drivit på för bättre villkor och visst kunde man vilja se ännu tuffare regler men allt är en kompromiss och detta är ändå en betydande förbättring”, skriver han på sin Facebooksida.

Så sent som för två veckor sedan bröt förhandlingarna ihop efter man inte kunnat enats om de tre lagstiftningsakterna som tillsammans kallas vägpaketet. Frågan har splittrat EU inte så mycket över partigränserna som mellan väst och öst.

En av knäckfrågorna var huruvida lastbilschaufförer som kör i andra medlemsländer måste återvända till sina hemländer med jämna mellanrum innan de kan köra transporter i andra medlemsländer, så kallat cabotage. Enligt nattens uppgörelse måste en lastbilschaufför återvända åtminstone var tredje vecka och att själva lastbilen måste återvända åtminstone var åttonde vecka.

Uppgörelsen innebär att alla som kör inrikestransporter i Sverige måste följa svenska löner och villkor, både vid tillfälliga inrikes transporter så som cabotage och även vid kombinerade transporter.

– Överenskommelsen innebär att alla som kör inrikestransport i Sverige ska göra det med svenska löner och arbetsvillkor. Befinner man sig permanent i Sverige, ska man registrera bilen och betala skatt i Sverige, sade Johan Danielsson.

Medlemsländerna och EU-parlamentet måste nu formellt godkänna uppgörelsen innan de nya reglerna kan träda i kraft.

Fredrik Haglund
Redaktör, Bryssel
Skicka epost
Fredrik_Haglund

Kommentera gärna nedan. I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s och, med deras kommentarsregler, erbjuder Europaportalen möjligheten för läsare att kommentera publicerat material. Observera att du är juridiskt ansvarig för alla kommentarer skrivna av dig.

Beskriv vad som behöver rättas.
CAPTCHA
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar. Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
CAPTCHA
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar. Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Annonser
Annons från Svenskt Näringsliv
Annons från socialdemokraterna
annons  från EU-kommissionen
Fackliga Brysselkontoret

Missa inget

Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.

Skriv in din epostadress här:

Annonser
Annons från Svenskt Näringsliv
Annons från socialdemokraterna
annons  från EU-kommissionen
Fackliga Brysselkontoret