Vice ordförande för EU-parlamentets miljöutskott, Bas Eickhout, vill att fler medlemsländer likt Sverige ansluter sig till FN:s uttalande om att stoppa subventioner till fossila bränslen.

Bild: EP/Alain ROLLAND

Hoppa till artikelns andra spalt.

Sverige vill stoppa subventioner till fossila bränslen

Sverige är ett av få EU-länder på FN:s klimatmöte i Glasgow som lovar att stoppa nya subventioner till fossila bränslen till år 2023. Men pressen är stor för fler medlemsländer att ansluta sig, säger vice ordförande för EU-parlamentets miljöutskott Bas Eickhout. 

– Det råder verkligen en stor diskussion just nu, säger Bas Eickhout.  

Halvvägs igenom FN:s klimattoppmöte i Glasgow försöker omvärlden avgöra om de klimatåtgärder som presenteras håller måttet. Vice ordförande i EU-parlamentets miljöutskott, den nederländske miljöpartisten Bas Eickhout, menar att de bästa åtaganden ofta är de som minst antal länder skriver på.   

– Tumregeln är att om du har ett uttalande som stöds av mer än 150 länder vet du att det förmodligen inte är ett särskilt starkt uttalande. Men när inte så många länder ansluter sig betyder det att uttalandet är utmanande, sade Bas Eickhout under en pressträff på måndagen.  

Annons

En sådan överenskommelse är enligt Eickhout stoppet av subventioner till fossila bränslen till 2023. I nuläget har 22 länder skrivit under, däribland Sverige, USA och Storbritannien. Än så länge är bara sju av undertecknarna EU-länder, men Eickhout tror att fler medlemsländer kommer att ansluta sig.    

– Man kan se att bara ett fåtal europeiska länder har anslutit sig hittills. Men i dag kom nyheten att mitt land, Nederländerna, efter hård påtryckning ansluter sig. Så det visar att det verkligen råder en stor diskussion just nu, sade Bas Eickhout. 

De länder som skrivit på uttalandet har lovat att prioritera ren energi och stoppa de nya subventionerna till fossila bränslen innan 2023 om det inte är förenligt med Parisavtalets mål på en uppvärmning av som mest 1,5 grader.      

– Det är subventionerna för fossila bränslen som vi i slutändan behöver diskutera, sade Bas Eickhout.