Så ska EU stärka konkurrenskraften – nio områden anges
BRYSSEL 17 mars 2023Konkurrenskraften i EU har halkat efter andra stora ekonomier menar kommissionen som nu föreslår nya mål för mindre byråkrati, mer forskning och investeringar.
– Vi vill vara ledande inom framtidens gröna industrier, sade Valdis Dombrovskis.
På uppdrag av EU-ländernas stats- och regeringschefer lade EU-kommissionen på torsdagen fram en ny strategi för att stärka konkurrenskraften på bortom 2030. En av det svenska ordförandeskapets prioriterade frågor är just att stärka konkurrenskraften i EU.
– Sedan mitten av 1990-talet har den genomsnittliga produktivitetstillväxten i EU varit svagare än i andra stora ekonomier, sade näst EU-kommissionär Valdis Dombrovskis.
För att komma i kapp dem föreslår kommissionen stärkt fokus på ett antal områden.
– Kommissionen har identifierat nio nyckelområden som vi måste fokusera på för att bibehålla EU:s långsiktiga konkurrenskraft, sade Dombrovskis
De nio områdena är bland annat att säkra tillgång till privat och offentlig finansiering, satsningar på forskning och utbildning och att säkra tillgången på energi. De nio områdena har mer eller mindre konkreta mål knutna till sig (se faktaruta).
Inre marknaden i centrum
Kärnan i strategin är EU:s inre marknad och den gröna och digitala omställningen. För varor är i dag olika hinder på inre marknaden i det närmaste utraderade. Men för tjänster – som utgör 70 procent av den samlade ekonomin i unionen – återstår alltjämt hinder som kommissionen nu lovar att med nya krafter försöka riva.
Kommissionär Dombrovskis vill även se mer fokus på att minska regelbördan för företag och lovar en översyn av EU-lagstiftningen för att identifiera regler som inte längre är ändamålsenliga. Han vill även minska kraven för företags och myndigheters rapporteringsskyldighet med en fjärdedel inom klimat-, digitaliserings- och ekonomirelaterade områden.
– Vi vill vara ledande inom framtidens gröna industrier, sade Valdis Dombrovskis.