Hoppa till huvudinnehåll
Hoppa till fördjupning
2015 ertappades en rad tyska biltillverkare med att manipulera bilar så att utsläppen i labbtest blev mindre än vid faktisk körning. Arkivbild.

Tyskt hinder för viktig klimatlag undanröjt

BRYSSEL 27 mars 2023

En uppgörelse mellan EU-kommissionen och trilskande Tyskland banar åter väg för en EU-lag som ska fasa ut bensin- och dieselmotorer i bilar till 2035. Kommissionen lovar se över möjligheten för e-bränsledrivna motorer.

Förhandlare för EU-parlamentet och medlemsländerna nådde i höstas en preliminär uppgörelse om att till 2035 fasa ut person- och skåpbilar som släpper ut växthusgaser, i praktiken alla nya bilar som drivs på diesel eller bensin. 

I ett mycket ovanligt och kritiserat drag valde Tyskland uppbackat av bland annat Italien och Polen i början av mars att vägra godkänna uppgörelsen vid en formell omröstning i ministerrådet. Det liberala regeringspartiet FDP menade att överenskommelsen hotade den tyska bilindustrin och ville se ett undantag för så kallade e-bränslen.

Tyskland och EU-kommissionen har försökt nå en kompromiss och i helgen meddelade unionens klimatkommissionär Frans Timmermans att en sådan nåtts.

– Detta banar väg för att fordon med förbränningsmotorer som uteslutande drivs på koldioxidneutrala bränslen ska kunna nyregistreras efter 2035, sade den tyske transportministern Volker Wissing i ett uttalande.

Kompromissen innebär att uppgörelsen från i höstas förblir orörd men att kommissionen åtar sig att lägga fram ett nytt förslag på hur syntetiska så kallade e-bränslen (elektrobränslen) ska kunna användas i bilar så att förbränningsmotorer kan få fortsätta säljas efter 2035. E-bränslen kan framställas på ett mer klimatvänligt sätt men släpper fortfarande ut avgaser vid förbränningen.

Julia Poliscanova vid miljöorganisationen Transport & Environment är kritisk till att tillåta bilar som drivs av e-bränsle och menar att det riskerar att ta fokus från omställningen till att ta fram elbilar.

– E-bränslen är en dyr och mycket ineffektiv omväg från den omställning till elbilar som Europas biltillverkare står inför, sade Poliscanova i ett uttalande.

Italiens regering vill även att biobränslen ska kunna användas i bilar med förbränningsmotorer, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Medlemsländernas EU-ambassadörer gav på måndagen kompromissen klartecken vilket bäddar för att EU-ländernas energiministrar formellt kan rösta om uppgörelsen med EU-parlamentet i morgon tisdag.

Fredrik Haglund
Redaktör, Bryssel
Skicka epost
Fredrik_Haglund
Beskriv vad som behöver rättas.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Annonser
ANNONS
annons
Fackliga Brysselkontoret

Missa inget

Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.

Annonser
ANNONS
annons
Fackliga Brysselkontoret