Hoppa till huvudinnehåll
Hoppa till fördjupning

Svensk skepsis mot företagens sociala ansvar

7 november 2006

EU:s norm för företagens sociala ansvar, CSR, ska stärka de europeiska företagens konkurrenskraft. Men från svensk sida möts CSR-politiken med skepsis både från Svenskt Näringsliv och fackföreningsrörelsen.

Företagens sociala ansvar har varit en diskussion inom EU sedan 2000-talets början. EU ser CSR som en möjlighet att stärka de europeiska företagens konkurrenskraft. För EU har det samtidigt varit viktigt att CSR ska vara frivilligt att ansluta sig till, trots att detta har mött protester från olika organisationer som verkar i globaliseringsdebatten.

–– Som det är idag snickrar företag ihop sina egna modeller efter hur de känner. Med CSR finns möjlighet att skapa en standard för att skapa tydlighet, säger Tommy Borglund som tillsammans med Magnus Frostensson har skrivit en rapport som släpptes under måndagen.

Sårbara globala företag
Företagen har samtidigt ett behov av att skapa nytt förtroende hos konsumenterna. Diskussionen om CSR inleddes vid samma period som demonstrationerna i Seattle och när globaliseringsmotståndet var starkt. Företagen ser många fördelar med att profilera sig som etiskt- och miljömedvetna. Något som märks till exempel i ökningen av antalet etiska fonder.
– Ett globalt företag är sårbart. Företaget hamnar under luppen var det än befinner sig. En ny kunskapsindustri skapas kring företagens möjligheter att ta socialt ansvar, säger Magnus Frostensson.

Svensk skepsis
Från svensk sida har EU:s CSR-arbete mottagits med viss skepsis. Både Svenskt Näringsliv och fackföreningsrörelsen anser att svensk lagstiftning redan väl täcker in vad EU anser att företagen skulle kunna ta ansvar för.

–– Inom LO anser vi att andra faktorer än SCR är viktigare, såsom Vaxholmsprocessen, den nya regeringen och OECD, säger Susanne Lindberg Elmgren utredare på LO.

”Företagens sociala ansvar och den svenska modellen” släpptes av Sieps under måndagen 6 november. CSR-definitionen som Frostensson och Borglund använder sig av är ”att företagen på frivillig grund integrera sociala och miljömässiga hänsyn i sin verksamhet och i sin samverkan med olika aktörer”.

Yonna Waltersson
Reporter
Skicka epost
YonnaWaltersson
Beskriv vad som behöver rättas.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Annonser
annons från EU-kommissionen
annons
Fackliga Brysselkontoret

Missa inget

Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.

Annonser
annons från EU-kommissionen
annons
Fackliga Brysselkontoret