Hoppa till huvudinnehåll
Hoppa till fördjupning

Oväntad öppning i Cypernfråga

27 maj 2010 | EU-politiker avgör

Europaparlamentet kan vara på väg att ta ett stort steg framåt i Cypernfrågan efter att fått nya befogenheter. Om parlamentet tar beslut kan det få konsekvenser inte minst för Turkiet.

Den turkcypriotiska befolkningen i den ockuperade norra delen av Cypern har sedan 2004 väntat på EU-kommissionens löfte att få lättnader i handeln med EU. Förslaget har blockerats av Cyperns veto i ministerrådet men nu kan det vara över. Orsaken är det nya Lissabonfördraget.
– Det finns olika sätt att se på frågan om handel med ockuperade områden. Men allt är politik och EU-kommissionen ville genomföra förändringarna för att säga att de {turkcyprioterna}är med på båten och att de också är européer, säger Hugh Pope på tankesmedjan International Crisis Groups avdelning i Istanbul.

Varför EU-kommissionens förslag inte blivit behandlat beror på att den rättliga grunden för att sådant beslut varit osäker. Är det en handelsfråga har parlamentet medbeslutande och är det en fråga kopplad till utvidgningen av EU har medlemsstaterna vetorätt och parlamentet ingen talan. En tolkning som EU-kommissionen gör och inom kort sannolikt även Europaparlamentet är att Lissabonfördraget behandlar frågan som vanlig handelspolitik och därmed kan beslut tas på vanligt sätt. Ytterst kan det bli ett fall för EU-domstolen. Hur parlamentet ska ställa sig ska diskuteras när talmanskonferens i Europaparlamentet den 10 juni tittar på den framtida dagordningen.

Hittills har ministerrådets rättstjänst sagt att frågan hänger ihop med utvidgningen en analys som även Cypern menar är den riktiga. Om EU skulle underlätta direkthandel med det ockuperade området uppfattas det som ett bakslag för Cyperns regering.
– Att Cypern inte skulle få kontroll över hamnar och flygplats vid en sådan handel skulle skapa en serie nya problem juridiskt och politiskt. Ett sådant beslut skulle också äventyra säkerheten inte bara för Cypern utan också för andra medlemsstater, säger Erato Kozakou Marcoullis Cyperns transportminister och tidigare utrikesminister till Europaportalen.

Men frågan har flera möjliga utgångar. Kommissionens uteblivna direkthandelsförordning ledde till Turkiets vägran att fullfölja Ankaraprotokollet som i sin tur är orsaken till att EU formellt har stoppat åtta förhandlingsområden i medlemskapsförhandlingarna med Turkiet. Om Turkiet följer Ankaraprotokollet öppnas alla turkiska hamnar och flygplatser för trafik från hela Cypern vilket skulle underlätta för handel- och transport för grekcyprioterna. Om sedan EU tinar upp de åtta frusna förhandlingskapitlen tas det emot som en viktig framgång för den EU-orienterade regeringen i Ankara. Det är en kedjeutveckling som skulle välkomnas inte minst av den svenska regeringen.
– Även om det blivit sex år försenat så tycker jag att Europaparlamentet gör helt rätt när de vill ta upp frågan, säger Hugh Pope.

Anders Selnes
Chefredaktör
Skicka epost
Anders Selnes
Chefredaktör
Skicka epost
Beskriv vad som behöver rättas.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Annonser
annons
Annons KOMM
Fackliga Brysselkontoret

Missa inget

Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.

Annonser
annons
Annons KOMM
Fackliga Brysselkontoret