EU-plan: Bara miljöbilar i städerna 2050
STOCKHOLM 29 mars 2011 | ”Rena fantasier”Ingen biltrafik på fossila bränslen i städer, hälften av person- och godstrafiken på medellånga avstånd ska gå via vatten eller järnväg och 40 procent av flygtrafiken ska gå på hållbara drivmedel. Men EU-kommissionens mål för transportsektorn fram till 2050 kallas för en ”fantasi” av kritiker.
De flesta målen EU-kommissionens plan för transportsektorn är satta med ett delmål 2030, för att sedan skärpa kraven under ytterligare 20 år. Exempelvis ska användningen av bilar som drivs med traditionella bränslen i stadstrafik minska med hälften till 2030, för att helt vara borta 2050. Utsläppsminskningen av koldioxid väntas bli 60 procent om alla åtgärder genomförs.
EU-kommissionären Siim Kallas presenterade förslaget igår, och betonade att det inte handlar om att offra den rörlighet vi har i dag.
– Konkurrenskraftiga transportsystem krävs för att Europa ska klara den globala konkurrensen samt för ekonomisk tillväxt, sysselsättning och människors livskvalitet i vardagen. Att minska rörligheten är inget alternativ, men inte heller att fortsätta som tidigare, sade Siim Kallas i ett uttalande.
Men planen har redan kritiserats för att vara orealistisk, av bland annat miljörörelsen.
– Kommissionen satsar bara på att minska utsläppen med 1 procent om året fram till 2030, och sedan förväntar de sig att utsläppen på ett magiskt sätt ska falla med 5 procent om året efter det för att nå målet. Det är rena fantasier, sade Joe Dings, från organisationen Transport & Environment som arbetar för hållbara transporter i EU, i ett uttalande.
EU:s klimatkommissionär Connie Hedegaard, som på tisdagsmorgonen talade på Tekniska högskolan i Stockholm, menar att till och med enprocentsmålet är högt satt med tanke på dagens situation.
– Fram till 2025 är det en stor utmaning att bara stabilisera utsläppen från transporter, för sedan 1990 har utsläppen bara gått stadigt upp. Så bara att få en 0-procentig utveckling är svårare än vad det ser ut, sade Connie Hedegaard.