Hoppa till huvudinnehåll
Annons
Hoppa till fördjupning
Arkivbild. Om EU-kommissionens nya strategi slår in kommer bensinbilar att försvinna från städerna senast 2050.

EU-plan: Bara miljöbilar i städerna 2050

STOCKHOLM 29 mars 2011 | ”Rena fantasier”

Ingen biltrafik på fossila bränslen i städer, hälften av person- och godstrafiken på medellånga avstånd ska gå via vatten eller järnväg och 40 procent av flygtrafiken ska gå på hållbara drivmedel. Men EU-kommissionens mål för transportsektorn fram till 2050 kallas för en ”fantasi” av kritiker.

De flesta målen EU-kommissionens plan för transportsektorn är satta med ett delmål 2030, för att sedan skärpa kraven under ytterligare 20 år. Exempelvis ska användningen av bilar som drivs med traditionella bränslen i stadstrafik minska med hälften till 2030, för att helt vara borta 2050. Utsläppsminskningen av koldioxid väntas bli 60 procent om alla åtgärder genomförs.

EU-kommissionären Siim Kallas presenterade förslaget igår, och betonade att det inte handlar om att offra den rörlighet vi har i dag.

– Konkurrenskraftiga transportsystem krävs för att Europa ska klara den globala konkurrensen samt för ekonomisk tillväxt, sysselsättning och människors livskvalitet i vardagen. Att minska rörligheten är inget alternativ, men inte heller att fortsätta som tidigare, sade Siim Kallas i ett uttalande.

Men planen har redan kritiserats för att vara orealistisk, av bland annat miljörörelsen.

– Kommissionen satsar bara på att minska utsläppen med 1 procent om året fram till 2030, och sedan förväntar de sig att utsläppen på ett magiskt sätt ska falla med 5 procent om året efter det för att nå målet. Det är rena fantasier, sade Joe Dings, från organisationen Transport & Environment som arbetar för hållbara transporter i EU, i ett uttalande.

EU:s klimatkommissionär Connie Hedegaard, som på tisdagsmorgonen talade på Tekniska högskolan i Stockholm, menar att till och med enprocentsmålet är högt satt med tanke på dagens situation.

– Fram till 2025 är det en stor utmaning att bara stabilisera utsläppen från transporter, för sedan 1990 har utsläppen bara gått stadigt upp. Så bara att få en 0-procentig utveckling är svårare än vad det ser ut, sade Connie Hedegaard.

Mer fakta

Anna R Strandberg

Elsa Persson
Redaktör
Beskriv vad som behöver rättas.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Annonser
annons LO
annons
annons
Fackliga Brysselkontoret

Missa inget

Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.

Annonser
annons LO
annons
annons
Fackliga Brysselkontoret