EU:s flyttkarusell bromsar in
9 mars 2011 | "Olagligt och extremt dyrt”EU-parlamentet beslöt i dag att skära i resandet mellan Bryssel och Strasbourg men beslutet kommer att tas till EU-domstolen av en tysk EU-parlamentariker.
Flyttlassen mellan Bryssel och Strasbourg kostar nästan två miljarder per år enligt en studie som presenterades för bara några veckor sedan. Enligt EU:s fördrag måste EU-parlamentet hålla 12 sessioner i Strasbourg per år, något som många ledamöter anser vara orimligt.
I dag togs ett litet steg mot färre Strasbourgresor genom att EU-parlamentet i oktober 2012 respektive 2013 kommer att ha två Strasbourgsessioner under samma vecka, en session måndag-tisdag och en torsdag-fredag. Därmed skulle parlamentet slippa att åka till Strasbourg två gånger samma månad under hösten, något man gör nu eftersom det inte hålls någon session i augusti. Med andra ord blir det 11 resor till den franska staden istället för 12 per år.
Beslutet följdes av jubel i kammaren och den svenska EU-parlamentarikern Åsa Westlund twittrade:
– Parlamentet tog just ett första steg att minska flyttkarusellen mellan Strasbourg och Bryssel! Yes!
Men alla är inte lika nöjda. Den tyske parlamentarikern Bernd Posselt från konservativa CSU kommer att ta beslutet till EU-domstolen eftersom det enligt honom strider mot EU:s fördrag.
– Enligt fördraget är Strasbourg inte parlamentets andra säte utan det enda sätet och den som vill spara tid, pengar och koldioxid måste koncentrera sitt arbete till den alsassiska metropolen och inte, i strid mot lagen och till extrema kostnader, i skuggan av Bryssels byråkrati, säger Berndt Posselt.
Posselt fortsätter:
– Det är inte Strasbourg som orsakar extra kostnader utan de Brysselfanatiker som bara inte vill inse att alla de reformer som de vill genomföra kunde verkställas direkt här i Strasbourg utan förändringar av fördraget, som är utopier eftersom de kräver enhällighet av medlemsstaterna.
Bernd Posselt kommer från Pforzheim som ligger drygt 10 mil från den franska metropolen Strasbourg.
Flera kampanjer för att stoppa flytten mellan Bryssel och Strasbourg har drivits genom åren, den mest kända är Oneseat-kampanjen som drogs i gång av dåvarande EU-parlamentarikern Cecilia Malmström. Trots att mer än en miljon underskrifter samlades ihop är motståndet från framför allt tyska och franska politiker mot att ändra på tingens ordning kompakt.