Hoppa till huvudinnehåll
Hoppa till fördjupning
Alkoholreklam på tv på förbjudet i Sverige men inte i Storbritannien.

EU-regel kan stoppa alkoholreklam i svensk tv

BRYSSEL 11 april 2012 | Kommissionen följer frågan noggrant

Granskningsnämnden har bett sin brittiska motsvarighet att utreda vilka lagar som gäller för svensk alkoholreklam från Storbritannien. Nämnden agerar efter en anmälan från IOGT-NTO.

I fjol anmälde nykterhetsorganisationen IOGT-NTO ett antal svenska tv-kanaler baserade i Storbritannien till Granskningsnämnden eftersom de visade alkoholreklam, vilket är förbjudet i Sverige.

Nu har Granskningsnämnden skickat ett brev till sin brittiska motsvarighet, Ofcom, för att be om deras uppfattning i frågan.

– Vi tycker att det är oerhört spännande att få pröva detta, säger Sara Heine verksamhetschef på IOGT-NTO till Europaportalen.

För Sara Heine handlar det om huruvida tv-företag som riktar sig till en svensk målgrupp med svenska program ska lyda under brittisk eller svensk lag. Ärendet har prövats tidigare och då kom man fram till att det hamnade under brittisk lag.

Men i EU:s audiovisuella direktiv, som nyligen togs i bruk i medlemsländerna, finns en ny skrivning som innebär att nationella myndigheter har möjligheten att kontakta ansvarig myndighet i ett annat land för att be dem förbjuda reklamkampanjer som går emot inhemsk lag.

– För vår del hoppas och tror vi att det kan ge någonting. Vi är de första som prövar lagen och därför följer EU-kommissionen frågan noggrant, säger hon.

Enligt Sara Heine har Granskningsnämnden i sitt brev till Ofcom flaggat för att de kommer att gå vidare om de inte går med på att svensk lag ska gälla för TV-företagen.

Om de gör det måste Granskningsnämnden kunna visa för EU-kommissionen att tv-företagen lagt delar av sin verksamhet i Storbritannien för att kunna kringgå den svenska lagstiftningen.

Sara Heine menar är att frågan är viktig för många EU-länder som vill ha en striktare reglering av alkoholreklam.

– Vi har en snabbt ökande andel alkoholreklam i Sverige, säger hon och hänvisar till EU-studier som menar att alkoholreklam på tv har en stor betydelse för konsumtionen.

Europaportalen har försökt nå företrädare för de tv-kanaler som sänder alkoholreklam för en kommentar.

Mer fakta

Fredrik Haglund
Redaktör, Bryssel
Skicka epost
Fredrik_Haglund
Fredrik Haglund
Redaktör, Bryssel
Skicka epost
Fredrik_Haglund
Beskriv vad som behöver rättas.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Annonser
annons från EU-kommissionen
annons
Fackliga Brysselkontoret

Missa inget

Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.

Annonser
annons från EU-kommissionen
annons
Fackliga Brysselkontoret