Avancerade drivmedel – en chans för Sverige
BRYSSEL 22 januari 2015 | Stark lobby emotEtt kommande EU-beslut som gynnar nya biobränslen kan bli till fördel för svensk skogsindustri. Miljöpartisten Linnéa Engström ser ett framtida självförsörjande Sverige men branschen betvivlar jobbeffekten.
Efter misslyckade förhandlingar med medlemsländerna i ministerrådet ger sig EU-parlamentet åter i kast med den kontroversiella frågan om hur biodrivmedel ska tas fram. Den finländske liberale EU-parlamentarikern Nils Torvalds lade på onsdagen fram en ny förhandlingsståndpunkt.
– Det viktiga är att vi kommer till rätta med problemet att vi inte ska köra bil på mat. Vi kan inte använda produktiv jordbruksmark för att producera bränsle utan vi måste producera mat, säger EU-parlamentariker Linnéa Engström (MP) som är ersättare i parlamentets miljöutskott där frågan diskuteras.
Hon menar att förklaringen till att man inte kom överens i det förra försöket, den så kallade första läsningen, berodde på att medlemsländerna inte trodde att det skulle vara möjligt att nå målen och att de lobbats av odlare av grödor till konventionella biodrivmedel.
– Vi har ju väldigt starka lobbyister i Bryssel. Jordbrukslobbyn är väldigt på i den här frågan och de vill fortfarande ha sina subventioner för första generationens biodrivmedel, alltså matbaserade, säger hon.
Enligt Torvalds förslag ska minst 2,5 procent av alla transportdrivmedel år 2020 komma från så kallade avancerade biodrivmedel – drivmedel som framställs av andra produkter än livsmedelsgrödor. Samtidigt vill han att andelen konventionella biodrivmedel får uppgå till högst sex procent.
Linnéa Engström menar att en europeisk omställning till mer avancerade biodrivmedel, bland annat rest- och biprodukter från skogsindustrin, skulle vara bra för Sverige.
– I Sverige har vi en väldigt stor potential för just avancerade biodrivmedel vilket skulle göra att vi blir självförsörjande och kan gå i täten för att ställa om transportsektorn. Vi ser en ny basindustri i Sverige som kommer att ge massor av gröna jobb, säger Linnéa Engström.
Även Helena Sjögren, ansvarig för bioenergi- och biodrivmedelsfrågor på branschorganisationen Skogsindustrierna, välkomnar det nya förslaget till förhandlingsposition.
– Vi tycker att Nils Torvalds förslag generellt ser rätt bra ut. Det är positivt att man vill gynna biodrivmedel från restprodukter från skogen, säger Helena Sjögren.
Enligt Miljöpartiet och andra organisationer skulle bindande mål för avancerade biodrivmedel kunna skapa 10 000 nya jobb i Sverige. Men Helena Sjögren är skeptisk och betonar att det inte går att att ställa om från exempelvis produktion av pappersmassa till att framställa biodrivmedel.
– I grunden behöver man ha massa- och pappersproduktionen för att kunna få ut biflöden som sedan kan förädlas vidare till exempelvis drivmedel, säger Helena Sjögren.
Miljöutskottet ska ta ställning till frågan i slutet av februari. Hela parlamentet väntas rösta i april. Sedan återupptas förhandlingarna med medlemsländerna.