Tuffare regler för Facebook splittar parlament
BRYSSEL 20 oktober 2017 | ”De snokar på människor”Kommunikationsplattformar som Facebook och Messenger kommer inte få spåra användares aktiviteter på nätet utan samtycke enligt nya regler som ansvarigt utskott i EU-parlamenet med knapp marginal röstade för på torsdagen.
Användare av elektronisk kommunikation måste ge sitt samtycke innan företagen som tillhandahåller tjänsterna kan följa deras aktiviteter på nätet. Och grundinställningen för mjukvaror som Skype, Facebook Messenger och WhatsApp ska ha ett starkare skydd för privatliv.
Det röstade en knapp majoritet av ledamöterna för i Europaparlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter, LIBE, på torsdagen.
– Förslagen som röstades igenom skulle ge medborgarna tillbaka kontrollen över hur deras konfidentiella information kan användas och spridas på nätet. Det omfattar saker som sagts i privata e-mails eller WhatsApp-konversationer, sade den estniska socialdemokraten Marju Lauristin som har ansvarat för frågan i parlamentet efter omröstningen.
Utskottet vill inte heller att företag ska kunna neka tillträde till en hemsida om en användare tackar nej till så kallade cookies och inte godkänner att företagen spårar deras aktiviteter på nätet såvida det inte är nödvändigt för själva tjänsten som tillhandahålls.
Tummen upp från konsumentförening
På den europeiska konsumentföreningen BEUC som har varit drivande i frågan välkomnas beslutet.
– Idag ställde sig EU-parlamentarikerna på konsumenternas sida och de gav inte efter för tryck från industrin som vill följa varje steg vi tar på nätet, säger föreningens generaldirektör, Monique Goyens i ett uttalande.
Hon menar att onlineföretagen har en affärsmodell som går ut på att snoka på människor och sen rikta anpassad reklam till dem. En verklig försäljare eller marknadsförare skulle aldrig kunna traska in genom ens dörr eller följa efter en på en shoppingrunda på stan utan samtycke. Detsamma borde gälla i den virtuella världen anser föreningen.
Om de nya reglerna blir verklighet kan reklamen bli mer neutral och inte specialanpassad efter användarens surfing på nätet.
Konservativa kräver ny omröstning
Socialdemokraterna, vänstern och de gröna röstade för medan de konservativa grupperna ECR och EPP som moderaterna och kristdemokraterna tillhör röstade emot. EPP menar att företagen måste få analysera användarnas data om industrin ska kunna utvecklas och skapa jobb. Därför väntas de begära ny omröstning nästa vecka. Anna Maria Corazza Bildt (M) var en av dem som röstade emot med motiveringen att förslaget var obalanserat, att det hindrar innovation och minskar konsumenters valmöjligheter.