Misslyckad EU-politik – bilar fortsätter släppa ut lika mycket
BRYSSEL 29 februari 2024EU:s mål att nya bilar senast 2035 inte ska släppa ut farliga klimatgaser kommer inte att nås om inget drastiskt görs, meddelar EU:s revisorer. Bilarna släpper ut lika mycket idag som de gjorde för tolv år sedan.
EU-länderna har bestämt att hela fordonsparkens genomsnittliga och verkliga koldioxidutsläpp från nyregistrerade bilar ska minska och vara nere på noll år 2035. Men prognosen ser inte så ljus ut, visar en rapport från EU:s revisionsrätt.
– EU:s gröna revolution kan bara ske om antalet fordon som släpper ut koldioxid minskar betydligt, men utmaningen är enorm, säger Pietro Russo, som lett revisionsarbetet.
Tillsammans stod personbilar för cirka 12 procent av växthusgasutsläppen 2021 i EU och dieselbilar släpper idag ut lika mycket som för tolv år sedan och bensindrivna bilars utsläpp har bara minskat marginellt, med knappt 5 procent. Den tekniska utvecklingen när det gäller motorernas effektivitet och utsläppsminskning förtas av att bilar idag i snitt är 10 procent större och att motorer görs mycket mer kraftfulla.
Därför slår revision fast att insatserna måste höjas och att det hänger på utvecklingen av elbilar om målen ska nås.
– En verklig och påtaglig minskning av koldioxidutsläppen från bilar kommer inte att ske så länge de flesta kör med förbränningsmotor, men samtidigt är det ett stort företag att elektrifiera EU:s hela fordonspark, säger Pietro Russo.
Utmaningarna, menar han, ligger i tillgången på råvaror för att kunna tillverka de batterier som behövs, att priset på elbilar blir lägre och den otillräckliga laddinfrastrukturen. 70 procent av alla bilbatteriladdare i EU är koncentrerade till tre länder, Nederländerna, Frankrike och Tyskland.
Trots detta har andelen nyregistrerade elfordon ökat lavinartat de senaste åren. Från en av 100, 2018, till en av sju, 2022.