Sverige våndas kring nya EU-tullar på kinesiska elbilar – “svår balansgång”
STOCKHOLM 26 september 2024Sverige har ännu inte satt ner foten i den kontroversiella elbilstullfrågan och hur man ska hantera Kinas subventionering som ger landets biltillverkare en orättvis fördel mot EU:s bilindustri.
– Det är en svår balansgång, sade Sveriges nya bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) vid sitt första EU-möte i Bryssel på torsdagen.
EU-kommissionen har beslutat om höjda tullar på importerade kinesiska elbilar med motiveringen att de, på grund av alltför höga statsstöd, inte konkurrerar på lika villkor som europeisktillverkade elbilar.
I en kommande omröstning, kanske i nästa vecka, kan de nya tullarna stoppas om en kvalificerad majoritet av EU-länderna röstar för det. I en provomröstning i somras lade Sverige ner sin röst. Regeringen går nu en balansgång mellan Kinaägda Volvos intressen och stödet för en frihandel utan subventioner, enligt Dousa.
– Sverige är kanske Europas största frihandelsvän och vi har viktiga kommersiella intressen framförallt kopplat till Volvo Cars och arbetsmarknadsregionen i västra Sverige. Den här typen av tullar skulle, om man ska vara väldigt ärlig, slå hårt mot Volvo Cars, en stor arbetsgivare i västra Sverige. Marginalerna är relativt små i det här segmentet. Pengar som annars skulle användas till viktiga investeringar i ny teknik och att ta fram nya produkter, sade Benjamin Dousa på väg in på sitt första ministerrådsmöte i Bryssel.
Han tillade:
– Men det är klart att det är problematiskt det Kina gör på subventionsområdet. Det är en svår balansgång kopplat till fordonsindustrin, kommissionens arbete men också att markera mot Kina att vi inte accepterar den här typen av subventioner i fordonssektorn, sade Dousa.