Annons

EU-kommissionen vill att det ska bli lättare att ladda elbilar. Arkivbild.

EU-kommissionen vill att det ska bli lättare att ladda elbilar. Arkivbild.

Kommissionen: EU på fel väg med miljöbilar

Nya EU-förslag ska få fler miljöbilar på vägarna och utmana Kinas ambitioner. Men förslagen kritiseras för att inte vara tillräckligt långtgående och för att ha urvattnas av tysk bilindustri.

Vägtransport är en av få sektorer där utsläppen har ökat i EU-länderna sedan 1990. Sektorn står i dag för närmare en fjärdedel av utsläppen av växthusgaser i EU. Om inget görs kan sektorn bli den största miljöförstöraren år 2030. Det säger sig EU-kommissionen vilja motverka genom en rad nya lagförslag som presenterades på onsdagen.

– Det är mycket välbehövliga reformer för att skynda på EU:s övergång till mindre utsläpp i transportsektorn, sade transportkommissionär Violeta Bulc.

Målet är att minska de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar med 30 procent år 2030 jämfört med nivåerna 2021. Det ska ske genom olika åtgärder som större krav på biltillverkarna och incitament till konsumenterna att köpa miljöbilar. Dock finns inga krav på hur många miljöbilar som måste tillverkas.

Inte bara utsläppen motiverar kommissionens förslag, även att öka konkurrenskraften hos europeiska biltillverkare står högt på agendan.

– Europa är för närvarande inte på rätt väg, sade klimatkommissionär Miguel Arias Cañete som tillade att det i dag bara finns sex olika typer av miljöbilar i EU medan det i Asien finns över 400.

Kina långt före

Kina har som mål att år 2020 producera minst 4,5 miljoner miljöbilar, motsvarande en femtedel av den förväntade tillverkningen i landet. I EU i dag är en av hundra nya bilar en miljöbil.

Med åtgärderna räknar kommissionen med att minska utsläppen motsvarande Greklands och Österrikes årliga totala utsläpp och skapa upp till 70 000 nya jobb.

Efter utsläppsskandalen, där bland annat tyska Volkswagen manipulerade sina bilar för att lura myndigheter att utsläppen var mindre än de faktiskt var, lanserar kommissionen nya åtgärder med bland annat obligatoriska utsläppsmätare i nya bilar. Kommissonen vill även att straffen för de biltillverkare som fuskar skärps.

Kritik från båda håll

Men förslaget får kritik för att ha vattnats ut efter påverkan från framför allt Tyskland med sin omfattande bilindustri. Enligt Reuters har den tyske utrikesministern Sigmar Gabriel varnat EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker för att ett alltför långtgående förslag skulle kosta arbetstillfällen och tillväxt.

– Kommissionen har förlänat bilindustrin med ett ineffektivt regelverk efter att de ställt krav, sade Greg Archer vid miljölobbyorganisationen Transport & Environment i ett uttalande.

Den tunga tyska biltillverkarorganisationen VDA tror dock inte att kommissionens mål kommer att nås.

”Förslaget ställer bilindustrin inför extrema utmaningar. Den europeiska bilindustrin har högre krav på sig än konkurrenterna”, heter det i ett uttalande.

EU-parlamentets största partigrupp, konservativa och kristdemokratiska EPP, välkomnar dock förslagen som realistiska.

– Rigida kvoter för elbilar är inte lösningen. Vår roll är att ge rätt incitament för miljövänligare bilar på marknaden, sade den franska konservativa EU-parlamentarikern Françoise Grossetête i en kommentar.

Socialdemokratiska S&D, den näst största partigruppen i EU-parlamentet, anser att en minskning på bara 30 procent är ”helt oacceptabelt”.

Förslagen går nu till medlemsländerna och EU-parlamentet som måste enas innan de kan träda i kraft.