Ny europeisk järnvägsjätte får EU-nej
STOCKHOLM 6 februari 2019EU-kommissionen sätter stopp för sammanslagningen av de i Europa ledande tyska och franska järnvägsföretagen Siemens och Alstom. Detta trots kritik om att kinesiska företag kan konkurrera ut europeiska.
Orsaken är främst den bristande konkurrensen som skulle uppstå inom de expanderande områdena signalsystem och höghastighetståg i Europa, uppgav Margrethe Vestager, EU:s konkurrenskommissionär, i dag onsdag.
Det nya bolaget skulle bli i särklass störst i Europa i branschen och sakna konkurrenter, vilket skulle leda till högre priser och kostnader för kunderna, fortsatte hon.
EU-kommission har i sin granskning också undersökt kinesiska järnvägsföretags, främst China Railways Corporations, CRC:s, möjligheter att ta sig in i på den europeiska marknaden inom segmenten.
Och enligt Margrethe Vestager har ingen kinesisk leverantör hittills deltagit i upphandlingar av signalsystem eller levererat höghastighetståg till EU-länder.
Liten risk för kinesisk konkurrens
Utsikterna för att de skulle göra det inom överskådligt tid är små, uppgav hon. Den analysen gör dock inte Frankrikes finansminister Bruno Le Maire. Han anser i stället att kommissionens veto "tjänar Kinas syften", enligt Le Monde.
Det blev också ett nej för tyska koppartillverkaren Wielands övertag av konkurrenterna Aurubi och Schwermetall. Också det på grund av att EU-kommissionen bedömer att allvarliga konkurrensproblem skulle uppstå.
De senaste åren har kommissionen godkänt över 3 000 bolagssammanslagningar, medan man under samma tid sagt nej till nio stycken, inklusive de två som man blockerade i dag, noterar Margrethe Vestager.
Kommentera gärna nedan. I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s och, med deras kommentarsregler, erbjuder Europaportalen möjligheten för läsare att kommentera publicerat material. Observera att du är juridiskt ansvarig för alla kommentarer skrivna av dig.