
EPP:s kandidat till att bli nästa ordförande i EU-kommissionen Manfred Weber och Ungerns premiärminister Viktor Orbán. Arkivbild.
Bild: EU-parlamentet
EPP:s kandidat till att bli nästa ordförande i EU-kommissionen Manfred Weber och Ungerns premiärminister Viktor Orbán. Arkivbild.
Bild: EU-parlamentet
Om två veckor tar Europas konservativa och kristdemokrater ställning till huruvida ungerska Fidesz under premiärminister Viktor Orbán ska få vara kvar i den partipolitiska paraplyorganisationen EPP. Tre krav ställs nu på partiet.
Som Europaportalen rapporterade tidigare i veckan har reglerna uppfyllts – minst sju partier från fem länder – för att hålla en debatt om ungerska nationalkonservativa Fidesz fortsatta medlemskap i EPP, den organisation som samlar konservativa och kristdemokratiska partier från hela Europa.
Debatten och en omröstning bland de runt 260 EPP-delegaterna äger rum 20 mars under ett EPP-möte i Bryssel. EPP:s toppkandidat för att bli nästa ordförande i EU-kommissionen, den tyske kristdemokratiske EU-parlamentarikern Manfred Weber, ställer i ett brev tre krav på den ungerske premiärministern Viktor Orbán.
Tre krav
1. Kampanjplakaten mot EU och EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker måste omgående tas ned.
2. Fidesz måste visa förståelse för att kampanjen orsakat stor skada och lova att inte utföra liknande attacker i framtiden.
3. Problematiken kring det Centraleuropeiska universitetet som Fidesz tvingat bort från Ungern måste lösas.
”Om Fidesz, lett av Viktor Orbán, inte uppfyller ovanstående krav är det enda alternativet att utesluta partiet ur EPP”, skriver Weber som tillägger att det även finns ett antal andra frågor som måste lösas för att Fidesz ska kunna vara kvar i EPP.
Inte bara anti-EU-kampanjen irriterar
Weber, som Orbán sett som en nära allierad, kritiserar flera ageranden som det ungerska regeringspartiet och premiärminister Orbán ligger bakom.
”De upprepade attackerna på EPP-ledare, oviljan att lösa [EU-kommissionens] överträdelseförfaranden och de senaste dagarnas attacker mot andra EPP-medlemspartier [som Orbán kallat] (“nyttiga idioter”) har allvarligt skadat enigheten i vårt parti”, skriver Weber.
Vill inte lämna
I ett uttalande till nyhetsbyrån Reuters skriver en företrädare för Fidesz att partiet ”inte vill lämna EPP” utan att dess mål är att ”invandringsmotståndskrafter ska få större inflytande i EPP”.
EPP står för Europeiska folkpartiet och är den europeiska paraplyorganisation som samlar proeuropeiska partier från hela Europa som ligger till höger på den politiska skalan – främst kristdemokrater och konservativa av olika valörer. Från Sverige ingår Moderaterna och Kristdemokraterna.
Inför exempelvis EU-toppmötet samlas stats- och regeringscheferna som tillhör EPP och pratar sig samman för att i möjlig mån hålla en gemensam linje. Liknande förberedelsemöten sker regelbundet även i samband med ministerrådsmöten.
EPP har varit den enskilt dominerande politiska grupperingen i EU sedan 2004 med sin höjdpunkt 2012 då 18 av de 27 stats- och regeringscheferna i EU-länderna ingick. Vid det senaste EU-toppmötet i december 2018 var dock endast nio av de 28 ledarna EPP.
Ordförande för EPP är fransmannen Joseph Daul.
EPP har en partigrupp i EU-parlamentet som även den heter EPP. Den leds av tysken Manfred Weber.
Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.
Utkommer vardagar.
Vi använder oss av Facebook som plattform för att debattera innehållet i våra artiklar.
Gå till vår Facebooksida för att själv delta.
Nyhetssajten Europaportalen ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.
Pilkorsarnas arvtagare är Jobbik och det är dom som leder oppositionens koalition tillsammans med MSZ,DK och Párbeszéd. Under det första året 2010 när Orban blev vald var att. 1. Förbjuda Jobbiks paramilätära Nazi trupper det Ungerska gardet. 2. Förbjuda Nazistiska och kommunistiska symboler. 3. Ett förbud mot förintelseförnekri vilket idag ger 3 års fängelse Ungern är idag ett av 16 länder som det är förbjudet att förneka förintelsen. 4. Starta en jakt på dom kvarvarande pilkorsarna från kriget vilka överlevt alla dessa år och ställa dom inför rätta en av dom dog under rättegången. Relationen mellan Ungern och den judiska staten Israel har aldrig vart bättre än nu. Det är inte Ungern som har en portad minister det är heller inte Ungern som har en minister på Wisenthals listor för antisemitism och inte har Ungern någon svartlistad stad av Wisenthal centret Sverige har tre städer på den listan. Du vet inte vad du pratar om mer än dynga. Nu är jag klar med dig god natt.
Tord Finyak källa tack
Ted Nilsson 1. http://budapesttimes-archiv.bzt.hu/2009/07/04/higher-court-confirms-hungarian-guard-ban/ 2.http://www.romea.cz/en/news/hungary-swastikas-ss-symbols-legal-to-display-as-of-may 3. http://abouthungary.hu/blog/stop-playing-the-anti-semitism-card-its-cynical-and-insulting/ 4. Här har du han som dog av pilkorsarna 2012 under rättegången https://www.bbc.com/news/world-europe-14775515 Ungern godkänner Jerusalem som Israels huvudstad http://abouthungary.hu/news-in-brief/pm-orban-announces-that-hungary-will-open-a-trade-mission-in-jerusalem/ http://abouthungary.hu/news-in-brief/hungarys-justice-minister-holds-talks-on-terrorism-migration-and-ngos-in-jerusalem/ http://abouthungary.hu/news-in-brief/pm-orban-hungary-and-israel-agree-that-all-nations-have-a-right-to-their-own-security-and-a-duty-to-protect-their-citizens/ http://abouthungary.hu/news-in-brief/pm-orban-sends-letter-to-benjamin-netanyahu-to-mark-israels-independence-day/ http://abouthungary.hu/benjamin-netanyahu/a-historic-meeting-that-the-media-ignored/ http://abouthungary.hu/news-in-brief/pm-orban-tells-israeli-newspaper-that-hungarys-political-position-is-zero-tolerance-on-anti-semitism/ http://abouthungary.hu/news-in-brief/budapest-and-bethlehem-become-twin-cities/ http://abouthungary.hu/news-in-brief/pm-orban-plants-a-tree-in-the-grove-of-nations/ http://abouthungary.hu/news-in-brief/pm-orban-arrives-in-israel-on-official-visit/ http://hungarianspectrum.org/2018/07/18/viktor-orban-visits-his-good-friend-benjamin-netanyahu/ Så jag tror knappast jag behöver bevisa mer för dig eller ge mer källor på att Ungern och den judiska staten Israel har mycket goda relationer. Till Skillnad från Sverige. har du missat det med att Wallström är portad i Israel, eller att hon är listad av Wiesenthal centret för att vara anti semit och att tre svenska städer befinner sig på samma lista så har du missat helt nyhetsrapporteringen i Sverige och dom källorna får du leta efter själv. Så håll till godo hade du kunnat ungerska finns det mer och är lättare att hitta.
Den Judiska staten Israel backar också upp Orban mot Soros. https://www.reuters.com/article/us-israel-hungary-soros-idUSKBN19V1J4?fbclid=IwAR2__wktLgfp96xFSSfpY6CGAGeznFTL-Z9XT4kQdpYaN9E-SHX00yVvumA
Helt rätt!!
Om man inte delar EU värderingar, vad har man då där att göra?
Anders Malm De vill förstöra EU inifrån.
Anders Malm man vill sko sig med EU's bidrag!
Dom skulle ha kastats ut för länge sedan. Nästa steg är att EU kastar ut Ungern om Orban vinner nästa val.
Mathias Darmell Nu är du väl ute och slirar......
Kan du då svara på vad alternativet till Fidesz är? Det kan jag göra för dig. En jobbik ledd koalition med tre Socialistiska partier MSZP,DK & Párbeszéd. Vet du vilka Jobbik är? Motsvarigheten till NMR. Dom vill föra listor på alla Judar i Ungern och Párbeszéd ordförande som nu skall ställa upp för borgmästarval i BP tycker det är ok. Alternativet till Fidesz är alltså en Nazi ledd koalition med tre socialistiska partier. Nej tack jag bor i Ungern och en sådan regering vill inte jag ha skulle du själv vilja leva i Sverige om NMR ledde landet? Det får nog komma en duglig opposition först. Det finns inget annat att rösta på i Ungern därför är röstantalet också litet.
Tord Finyak Tjena! Jo jag är insatt och har följt utvecklingen i Ungern ganska många år nu. Bakom pest eller kolera så finns det alternativ. Tyvärr ganska hårt ansatta av Orban. I Frankrike tog det ett år att bygga en ny rörelse som i slutändan gav Frankrike en progressiv president. Det är upp till Ungarna. Är Ungern moget att vara medlem i EU. Kanske inte.
Hej alla. Denna debatt handlar om huruvida det är rätt eller fel av en partigrupp i Europaparlamentet att ställa vissa krav på sina medlemmar i det här fallet det ungerska regeringspartiet. De ungerska Europaparlamentarikernas lagliga rätt till platser i parlamentet är inte frågan.
Nyhetssajten Europaportalen Det är väl så att frågan om Ungern berör många och behöver diskuteras.
Hej Anders Malm. Just det.
Adam Mokos Fidesz hör inte hemma i dem konservativa gruppen. Utan hos nazister och fascister.
Fel.
Kersti Mari Ahlgren ??
Helt rätt!
Helt rätt Orban testar gränserna, dåren, och det är bara att borra ner hälarna för övrig EU. Bättre förr än senare.. :)
Helt rätt ett part som är odemokratiska ska ut
Hur menar du med att Ungern skulle vara odemokratiskt?
Anna Gyöngyi kolla på den fria pressen som inte existerar längre utom EN tidning
Ted Nilsson Så du menar att Sverige har fri press???
Carola Töyrä i Sverige finns det höger tidningar, vänstertidningar och de mellan där. Det är det som innebär fri är de att det ska kunna föras åsikter utan censurering
Carola Töyrä På vilket sätt är Ungern ett fritt och demokratiskt land?
Carola Töyrä Anna Gyöngyi kolla även hur många som har lämnat landet. De som har lämnat är hög utbildade och unga då det inte finns någon frihet. Ett universitet fick läggas ner när de ansåg ha fel åsikter och personalen tvingas ut ur landet. Det är inte demokrati när det inte finns frihet
Carola Ungern är det första EU land någonsin som inte längre räknas som en liberal demokrati utan som en alltmer auktoritär demokrati.
Anders Malm Motfråga.. på vilket sätt är Sverige demokratiskt?? Tidningar kan och får inte skriva vad dom vill,samhällskritik är inte tillåten om det inte är rätt sorts kritik,mm,mm! Man kanske ska se sig omkring i det egna landet och se hur demokratin nedmonteras mer och mer. Bor du i Ungern eller känner du någon där när du är så tvärsäker på hur det fungerar?? Jag bor inte i Ungern så jag kan inte vara tvärsäker men jag bor i Sverige och ser och hör och vet vad som händer i mitt eget land!
Carola Töyrä det finns tidningar som skriver från olika kanter idag. Det är pressfrihet, samhällskritik är tillåten i Sverige, du får lov att yttra dig det är yttrandefriheten
Carola Sverige är världens 3e mest demokratiska land efter Norge och Island enligt the Economists Demokratiindex, och vi delar 1a plats med Norge och Finland enligt Freedom house demokratiindex som kom ut nyligen.
Många länder vill vara med i EU för att åtnjuta bistånd men är inte så intresserade av EU för övrigt,är detta bra eller dåligt?
Helt sjukt förskräckligt
Fel
Varför?
För många är alltid de egna synpunkterna de rätta.
Helt galet 😎😎
En försmak av vad EU är och värre kommer det att bli . Är där någon som har förstått meningen med EU parlamentarikernas svinaktigt höga arvoden ? Jag tror faktiskt att de höga arvodena borgar för en tystnadskultur , ja ingen kan i denna välbetalda kartell komma på tanken att slå benen av sig själv genom att yttra någon obekväm fråga . Herr Junker har ju vid flera tillfällen kommit onykter till sin arbetsplats men har tydligen full legitimitet ändå att sitta i denna mäktiga borg med sina lojala oligarker .
Roland Thott Dahlström EU är demokratiskt det är inte Ungern
Ted Nilsson varför har Orban så enormt stor stöd. Och de nästkommande ligger 20%
Ted Nilsson : Nja det vet jag inte om jag håller med om . I en demokrati där man fått folkets förtroende lyfter man rimligtvis en lön som ligger på en mera ideell nivå, på så vis minimerar man risken att ens arvode styr vad tungan ska yttra . Sen så skulle ju jag även vilja ha obligatoriska oanmälda drogtester av våra parlamentariker , för nog så kan man väl begära att de är vid sina sinnens fulla bruk då de fattar beslut som berör flera hundra miljoner EU medborgares framtida öde .
Tarja Reinman det finns ingen fri media därav för att gynna honom
Halle Orban får del av dessa pengar från EU, varför kritiserar han då? Går inte det emot din hypotes?
Dessutom så är EU demokratiskt till stor del för att vara en icke-statlig organisation. Ungern är inte längre en liberal/fri demokrati.
Rätt!
Victor Orban är bäst
När emigrerar du dit?
Per Bengtsson din kommentar är inte ens värd att kommentera.
Hans-Johnny du kommenterade den
aldeles för sent.
Bra initiativ och nödvändigt!
Jag tycker att det är helt rätt.
Det är rätt agerat !
Sådana "hot" har presenterats tidigare, utan resultat. Foten bör sättas i rumpan på Fidesz.
Helt fel!!
Ungern får ha den politik de väljer i sitt land, men är man med i EU bör man inte föra den sortens politik, då ska man uteslutas, precis som Turkiet som inte bör vara med ! Vad värre är så blir fler och fler länder inspirerade, eller folket blir, och väljer detta elände, se Frankrike, där väljer folk en viss form av politik, sen går man ut och protesterar, man kanske ska tänka innan man handlar !
Oskarsson vissa EU lagar går över nationella lagar, däribland migration som är en överstatlig fråga. Det Ungern gör är att förstöra möjligheten till en lösning medan de blir en auktoritär diktatur i hemlandet vilket går emot EU’s alla principer.
Erik Solfors därför ska man ifrågasätta deras medlemskap, det är i sådana frågor man kan trycka på, jag anser personligen att de inte ska vara med
Oskarsson Ungern som land har jag inget emot, men om de fortsätter som de gör så stödjer jag ett utslängande av hela landet då de har gått emot EU’s grundläggande princip och krav; Demokrati och rättsstat.
Heja Orban,Europas hopp!
Bra jobbat Ungern
Helt rätt att agera mot sådana nödvändiga saker.
Heja Ungern
Den farligaste vägen att är att tvinga den Ungerska regeringen att skita på sitt eget folk som har röstat i demokratisk ordning.
Hasse vi sket alltså i Tysklands befolkning 1945 när vi störta hitler, vi sket alltså i Iraks folk när man störtade Saddam.
Erik Solfors Så du jämför Orbán med Hitler och Saddam?
Hasse nä, jag jämfört påståendet om att man inte respekterar folkets val av en diktator genom demokratisk väg.
Rätt!
Alla länder får själv bestämma sin egen politik, så jag tycker att det är fel att hota med uteslutning, jag undrar vart demokrati har tagit i väg.
Rauno det är fullt demokratiskt för en partigrupp att utesluta en medlem som inte följer de principer och grunder som partigruppen står för. Samma gäller en förening.
EU var inte beredda på auktoritära ledare som Orban. Bra att man nu försöker sätta press, ett politikerstyrt rättsväsende och försök att strypa massmedia hör inte hemma i ett demokratiskt Europa. Om inte Orban fattar det så bör han istället söka sig till likasinnade, som Putin. Så går han se hur kul det är.
För diskussionens skull Nyhetssajten Europaportalen. Kan ni lista exakt vilka krav det är som EPP ställer på Ungern? Vad ska de göra avbön emot?
Hej Carina Widén. Den konservativa partigruppen EPP i EU-parlamentet där det ungerska regeringspartiet Fidesz ingår har tre krav på Orbáns parti:
1. Kampanjplakaten mot EU och EU-kommissionens ordförande, EPP-politikern Jean-Claude Juncker måste omgående tas ned.
2. Fidesz måste visa förståelse för att kampanjen orsakat stor skada och lova att inte utföra liknande attacker i framtiden.
3. Problematiken kring det Centraleuropeiska universitetet som Fidesz tvingat bort från Ungern måste lösas.
https://www.europaportalen.se/2019/03/tre-krav-pa-orban
Nyhetssajten Europaportalen Tack.
Så EPP ställer krav som vi kan ta till oss här i Sveriges riksdag där hatkampanjer och förtal mot SD borde betyda utslutning pga av negativ plakatpolitik.
Hej Louise Nilsson. I EPP:s brev till Orbán skriver EPP-ledaren Weber:
”De upprepade attackerna på EPP-ledare, oviljan att lösa [EU-kommissionens] överträdelseförfaranden och de senaste dagarnas attacker mot andra EPP-medlemspartier [som Orbán kallat] (“nyttiga idioter”) har allvarligt skadat enigheten i vårt parti”.
Hej Louise Nilsson Europaportalen har inget med EPP eller EU för den delen att göra, vi rapporterar bara nyheter.
man har flera exempel som man kan peka på istället om Ungern, tex Ungerns slavlag, Ungerns arrestering av hemlösa, Ungerns behandling av minoriteter, Ungerns arresterande av medborgare som berättar för migranter hur man söker asyl, Ungerns anti-semitiska ledare, Ungerns allt mer odemokratiska system.
Tvekar på att någon medlem i svenska partier kulle bli långvarit heller i de gjorde samma sak här. Tex om morgan Johnsson kampanjade emot stean löven och skynfade över destrikten. Tex mot Jämtland.
Kenneth
1. Vilken behandling syftar du på?
2. Har du statistik på att majoriteten av hemlösa är svenskfödda? Dessutom så ska hemlösheten motarbetas oavsett om det är majoriteten eller minoriteten.
3. Vad jag vet så har SD och Bali kvar sina jobb.
4. Du menar public service arbete mot främlingsfientlighet och rasism?
5. Sverige är fortfarande ett av världens tryggaste och stabilaste länder. Dessutom så ökar inte priset på varor och tjänster pga invandring.
6. Ungern avvärjer flyktingkrisen genom att stoppa alla förslag på gemensamt arbete mot flyktingkrisen för att lösa den, man har gjort det olagligt för individer och organisationer att hjälpa asylsökande med sina juridiska rättigheter och man har inskränkt på demokratin.
6. Slavlag är vardagsnamnet för lagen som innebär att arbetare ska kunna arbeta 400 timmar övertid/per arbetare per år och att arbetsgivarna inte behöver betala ersättning under 3 år, bland annat.
7. Man har infört en domstol för grundlagsfrågor, korruption, mötesfrihet och vallagen. Dessa domare utses direkt av justitieministern själv. Något som går emot rättsprinciperna och principerna för en fri demokrati.
Heja Ungern stå på er
Ikke rør Ungarn , de gjør som de mener er rett
Øivind nationalism och antisemitism, vart har jag hört den blandningen förut? Ah just det, Europa under flera hundra år av krig och folkmord!
Ungern har många fattiga i sitt land . Orban vill se till dom först . E det så fel ??
Fattigast i Ungern är romerna, men dom vill dom ju diskriminera.
Dom får bidrag från EU då tycker jag att EU har skyldighet att se till att det fungerar . Skulle dom bli tvingade att ta emot invandrare hur tror du dom skulle bli behandlade där då ??
Asta exakt dom får bidrag från EU, Ungern får mest bidrag och deras budget klarar sig endast på bidragen. Så Ungern får antingen sluta gå mot en auktoritär riktning och anklaga EU för alla problem och följa EU’s lagar och regler, eller bli av med bidragen.
Asta Morin för att få bidrag måste Orban vara demokratisk av sig det är han inte
Asta Morin
Orban tycker att de som har det svårast i Ungern skall arbeta i flera år utan lön bara för att de redan rika skall bli rikare.
Det kallas slaveri, är det bra tycker du?
Jag tycker att Ungern bör uteslutas ur EU.
Andra tycker att direktörssamansvärjningen borde upplösas och deras sjuka planer på länderfusion begravas.
Alice Moncada https://www.reuters.com/article/us-hungary-orban-balaton-procurement-exc/exclusive-hungary-premiers-friends-and-family-win-more-and-more-public-business-idUSKCN1GR213
Rätt!
Ungern är en självständig stat så jag hoppas de håller emot.
Lise-Lotte självständiga ja, men de har fortfarande en skyldighet mot EU ifall de vill vara medlemmar, och det är att följa lagarna, förbli demokratisk och samarbeta.
Erik Solfors varje land ska har rätt att bestämna om de vill ta emot bidragsökande muslimer ! De har kurage att säga nej. Vi tar hand om egen utsatta först ! Önska vi hade en sån statsminister !
Emily Devine Ahlberg
Orban tycker att de som har det svårast i Ungern skall arbeta i flera år utan lön bara för att de redan rika skall bli rikare.
Det kallas slaveri, är det bra tycker du?
Är det att ta hand om de egna?
Jimmy Sjöström Läser du Expo också?
De borde sparkas ut ur EU. Tyvärr medger stadgarna inte det. Vill man vara med i en förening så är det ju självklart att man följer föreningens regler. I annat fall så lämnar man frivilligt föreningen.
Maria Yvling Nej så är det inte. Vill man vara med i en förening så får man rätta sig efter stadgarna. Men de vill säkert vara med eftersom de får mycket pengar av EU. Synd bara att stadgarna inte medger att de slängs ut. Det borde vara på samma sätt som det skulle vara i ditt parti SD - ickerasister och demokrater sparkas ut.
Orban är med i Ryssland numer och Ryssland är inte med i EU såvitt jag vet. SD får väl flytta dit.
Mikael Bourner Ja. De spelar ju redan under täcket med Putin.
EU var uppbyggt på handelsmarkanden och inte för satsning på globalisering ! De vill bli en stor makt med egen militär mm tex. EU styrandemakt ett folkslag, en religion ! EU har spårat ut ,
Emily Devine Ahlberg Oavsett. Vill man vara med i en förening så får man rätta sig efter stadgarna. Det du hävdar var känt långt innan Ungern ansökte om medlemsskap.
Göran Fall Staten lurade folket ! Inte många människor vist om globaliseringen eller Illuminati! Tack vara Internet är folk mer upplyst . Och jag röstade nej till EU ! Det påminde mig om Sovjetuniunen . Även där bliv det kaos och diktaturer!
Emily Devine Ahlberg Inte någon direkt genomtänkt analys.
Ungrarna borde lämna det sjunkande åbäket. Det har ju ändå bara dragit alla i fördärv.
Alice Moncada alla borde lämna EU ! Samtliga länder ska ha kvar, egen lagar, egen bestämmande rätt . Jag har inte lämnat över rätten till EU att bestämma och styr över Sverige .Eloge till Ungern som sätter gränser
De kunde ju passa på att sparka ut hela Ungern när de ändå håller på. Beslutet är rätt.
De är sura för att Ungern talar klarspråk och dragit ner byxorna på dem och inte hymlar med verkligheten. Det vore en strategisk misstag att utesluta dem. Enda landet i EU som har en klar vision om sin framtid.
Edith nationalism menar du? Ja vad vi har saknat första världskriget.
Vadå korruption https://www.reuters.com/article/us-hungary-orban-balaton-procurement-exc/exclusive-hungary-premiers-friends-and-family-win-more-and-more-public-business-idUSKCN1GR213
Stå på er Ungern!
https://www.reuters.com/article/us-hungary-orban-balaton-procurement-exc/exclusive-hungary-premiers-friends-and-family-win-more-and-more-public-business-idUSKCN1GR213
Om ett EU-land visar antidemokratiska avsikter så bör hela EU starkt fördöma det. Eu är från början en organisation för fred som uppstod när det diktatoriska Tyskland föll och nazismens ohyggligheter kom i dagen.Även Polen skulle behöva en rejäl uppsträckning.
Som Sverige då - som visat starkt antidemokratiska tendenser i samband med valet 2018. Borde Sverige sparkas ut?
Lisa Sorvoja , hej! Vad var odemokratiskt enligt dig? Beskriv det så exakt du kan, tack på förhand.
Jim Clemmensen , du kan ju fly till England, ha det bra!
Jonny Pettersson Se dig omkring. Inte i någon av våra grannländer utesluter man landets tredje största parti. Och du vet lika väl som jag att argumenten " nazister, rasister, fascister" är falska.
Lisa Sorvoja ,Det finns idag ett parti i Sveriges riksdag som samlade 17,6% i senaste valet.
Det sägs att partiet bildades 1988,det är en sanning i modifikation.
Två av de som var med vid "bildandet" hade aldrig lämnat partiet som bildades 1920. I det partiets partiprogram kan man läsa;
"Endast folktyskar kan bli medborgare. Folktysk kan endast den vara som är av tyskt blod,oavsett religion. Därför kan ingen Jude räknas som folktysk"
"Varje invandring av icke-tyskar skall förhindras. Vi kräver att alla som invandrat till Tyskland efter 1914 omgående skall tvingas lämna landet"
"Vi kräver en omfattande utbyggnad av äldreomsorgen"
"Samtliga redaktörer och medarbetare på tidningar som ges ut på det tyska språket, måste vara tyska medborgare"
"Tidningar som som strider mot det allmännas väl skall förbjudas."
" Vi begär att staten skall vara förpliktigad att i första hand sörja för sina medborgares försörjningsmöjligheter och levnadsvillkor.Om det icke är möjligt att försörja hela befolkningen i staten, de som tillhör främmande nationer (icke medborgare) utvisas ur riket"
Det var dessa rader som resulterade i Förintelsen som startade redan 1933 när koncentrationslägret Dachau öppnades.Endast tre veckor efter maktövertagandet.
Men i partiprogrammet nämns inte utrotning och förföljelse.
Man talar om "tyskt blod" alltså en tanke om att man via blodet ärver olika anlag som gör en människa till tysk.
Idag talar samma parti om "nedärvd essens" istället, men man menar samma sak.
Då, 1920 skulle alla som anlänt efter 1914 skickas ut ur landet, idag talar samma parti och deras systerpartier i Sverige om "återvandring" för alla som anländ efter 1975.
I dessa rader finner vi startskottet för förintelsen, då som nu. Det är själva kärnan i det vi idag med ett skällsord kallar nazismen.
Redan 1920 krävde man att staten (statsmakten) skulle styra medier och att sådant som skadade staten inte fick tryckas i tysk skrift. Idag är det SVT och SR som skall ägas av "statsmakten" och "vänsterliberal smörja " skall stoppas.
Det är och var startskottet för en avdemokratisering.
Som sista rader i dokumentet kan man läsa att;
"Partiets ledare lovar att om nödvändigt med det egna livet som insats , hänsynslöst kämpa för att förverkliga dessa punkter"
Ledaren då hette Adolf Hitler, till honom svor alla myndighetsmän. militärer, polis och domstolar en ed om evig trohet.
Två av dom som svor eden till sin ledare Adolf Hitler var Gustav Ekström och Gösta Bergkvist. Dom svor eden i samband med att dom anslöt sig till Waffen-SS.
Alltså, dom var med om att tillsammans med nationalistiska, rasistiska rörelser som VAM och BSS omstarta det nazistiska partiet i Sverige.
Man valde namnet Sverigedemokraterna.
När dagens ledare anslöt sig jobbade Gustav Ekström fortfarande aktivt i partiet vid torgmöten och högtidlighållandet av Karl Xll dödsdag.så sent som 1994 deltog han i det firandet i Lund.
Under många år var den 30/11 en högtidsdag för alla Sverigedemokrater och många av dom firar än idag den dagen med samma entusiasm som Gustav Ekström gjorde i Hitlers namn ända till sin död.
Om detta finns det ingen vitbok utgiven av partiet.Ett stort antal medlemmar och sympatisörer förnekar förintelsen liksom sina nutida rötter i nazismen.
Moderater och Kristdemokrater i Sverige blundar i allt högre utsträckning för detta,man ser nazisterna som en fullt möjlig samarbetspartner och anpassar sin politik till dom
Det här skrämmer, inte bara mig, utan dom hjältar som överlevde helvetet på Jorden i något Tyskt läger under 30 och 40-talet.
Lyssna på dom innan dom lämnar jordelivet, dom vet vad dom talar om.Och jag lovar att föra deras kunskaper vidare.
#Jaglovar
Jonny Pettersson
Lisa Sorvoja , 2006 uteslöts Sveriges största parti, och det gälde i 8 år. Det var demokratiskt. Samma gäller nu, med den enda skillnaden. Nazister skall uteslutas, det bestämde världen med stor enighet 1945.
Tamas Fekete , nej, absolut inte. Men nazism skall vi inte ha med att göra. Och alla föreningar har rätt att välja medlemmar, eller vill du att en diktator skall göra det? Klädval gör var och en sitt eget, det kan ingen eller ska ingen bestämma över.Kryp ner under din sten igen.
Tamas Fekete ,Det finns idag ett parti i Sveriges riksdag som samlade 17,6% i senaste valet.
Det sägs att partiet bildades 1988,det är en sanning i modifikation.
Två av de som var med vid "bildandet" hade aldrig lämnat partiet som bildades 1920. I det partiets partiprogram kan man läsa;
"Endast folktyskar kan bli medborgare. Folktysk kan endast den vara som är av tyskt blod,oavsett religion. Därför kan ingen Jude räknas som folktysk"
"Varje invandring av icke-tyskar skall förhindras. Vi kräver att alla som invandrat till Tyskland efter 1914 omgående skall tvingas lämna landet"
"Vi kräver en omfattande utbyggnad av äldreomsorgen"
"Samtliga redaktörer och medarbetare på tidningar som ges ut på det tyska språket, måste vara tyska medborgare"
"Tidningar som som strider mot det allmännas väl skall förbjudas."
" Vi begär att staten skall vara förpliktigad att i första hand sörja för sina medborgares försörjningsmöjligheter och levnadsvillkor.Om det icke är möjligt att försörja hela befolkningen i staten, de som tillhör främmande nationer (icke medborgare) utvisas ur riket"
Det var dessa rader som resulterade i Förintelsen som startade redan 1933 när koncentrationslägret Dachau öppnades.Endast tre veckor efter maktövertagandet.
Men i partiprogrammet nämns inte utrotning och förföljelse.
Man talar om "tyskt blod" alltså en tanke om att man via blodet ärver olika anlag som gör en människa till tysk.
Idag talar samma parti om "nedärvd essens" istället, men man menar samma sak.
Då, 1920 skulle alla som anlänt efter 1914 skickas ut ur landet, idag talar samma parti och deras systerpartier i Sverige om "återvandring" för alla som anländ efter 1975.
I dessa rader finner vi startskottet för förintelsen, då som nu. Det är själva kärnan i det vi idag med ett skällsord kallar nazismen.
Redan 1920 krävde man att staten (statsmakten) skulle styra medier och att sådant som skadade staten inte fick tryckas i tysk skrift. Idag är det SVT och SR som skall ägas av "statsmakten" och "vänsterliberal smörja " skall stoppas.
Det är och var startskottet för en avdemokratisering.
Som sista rader i dokumentet kan man läsa att;
"Partiets ledare lovar att om nödvändigt med det egna livet som insats , hänsynslöst kämpa för att förverkliga dessa punkter"
Ledaren då hette Adolf Hitler, till honom svor alla myndighetsmän. militärer, polis och domstolar en ed om evig trohet.
Två av dom som svor eden till sin ledare Adolf Hitler var Gustav Ekström och Gösta Bergkvist. Dom svor eden i samband med att dom anslöt sig till Waffen-SS.
Alltså, dom var med om att tillsammans med nationalistiska, rasistiska rörelser som VAM och BSS omstarta det nazistiska partiet i Sverige.
Man valde namnet Sverigedemokraterna.
När dagens ledare anslöt sig jobbade Gustav Ekström fortfarande aktivt i partiet vid torgmöten och högtidlighållandet av Karl Xll dödsdag.så sent som 1994 deltog han i det firandet i Lund.
Under många år var den 30/11 en högtidsdag för alla Sverigedemokrater och många av dom firar än idag den dagen med samma entusiasm som Gustav Ekström gjorde i Hitlers namn ända till sin död.
Om detta finns det ingen vitbok utgiven av partiet.Ett stort antal medlemmar och sympatisörer förnekar förintelsen liksom sina nutida rötter i nazismen.
Moderater och Kristdemokrater i Sverige blundar i allt högre utsträckning för detta,man ser nazisterna som en fullt möjlig samarbetspartner och anpassar sin politik till dom
Det här skrämmer, inte bara mig, utan dom hjältar som överlevde helvetet på Jorden i något Tyskt läger under 30 och 40-talet.
Lyssna på dom innan dom lämnar jordelivet, dom vet vad dom talar om.Och jag lovar att föra deras kunskaper vidare.
#Jaglovar
Jonny Pettersson
Orban värnar sitt folk. Helt rätt!!
Värnar dom sina romska medborgare?
Heja Ungern ❤️
Anser varje lands demokrati nödvändigt ,att respektera .Vill ngn.ha luftslott, som faller vid minsta motvind ?
Öh, va?
Jag tycker att det är häpnadsväckande hur trögt det har gått att få EPP att stå upp för grundläggande demokratiska värden i fallet Ungern, samtidigt som en del medlemspartier i EPP gärna sätter sig på höga hästar och läxar upp andra pga föregivna brister i demokratisk trovärdighet. Hyckleri är bara förnamnet. Svårt att uppfatta EPP som fullt ut demokratiskt trovärdiga så länge de inte gör bättre ifrån sig än de har gjort i fråga om Ungern. Förmodligen är de rädda för att tappa inflytande till partigrupperingar till höger om dem och har utifrån det tänkt att det är bättre att ha med sig Orban (och, i förlängningen, att ha med sig andra med liknande politik) än att ha honom (eller dem) mot sig. Är det demokratiskt trovärdigt? Det kan diskuteras.
Ner med hela EU! Det mest odemokratiska projektet i vår tid!
Näst efter Nazi-Tyskland, Sovjetunionen, Östtyskland och Vitryssland kanske?
Lars Randevik Jag skrev ju: i vår tid.
Heja Ungern 😃👍
Jag tror inte att det går att sätta press på ungrare,,,det har aldrig gått.
Jag anser att EU har gjort sitt. EU är en koloss som kostar multum och definitivt inte har något existensberättigande.
Helt rätt. Kan de inte ställa sig bakom demokrati och de mänskliga rättigheterna så borde det kosta.
Enikö Varga Ungern är inte ockuperat av EU. Dom har frivilligt gått med i en klubb. Sen vill dom inte följa klubbreglerna. Varför gick dom med då? Det verkar nästan vara för att man vill snylta lite EU-bidrag. För hittills har ju inte Ungern bidragit med något till EU.
Ungern -50 talet! Börjar likna Sovjet trycket igen!
Juha Ojala precis som här ....
Juha, du tänker på när ungrare flydde undan sovjetockupationen - och fick flyktingstatus i västeuropa?
Synd bara att ungrarna själva tycks ha glömt det.
Heja Ungern😘😘😘😘
Sent ska syndaren vakna, men bättre sent än aldrig. Sätt press på Ungern att följa de fördrag de undertecknat, tyvärr går det inte att dra in bidragen för Ungern med nuvarande regler.
När Ungern gick med i EU var det inte tal om att de skulle bli tvingade att ta emot migranter (inte flyktingar) som inte har i EU att göra.Det står ingenting om i avtalet. Det har precis blivit av med ryssarna efter 40 år. De trodde att de skulle få ha lite frihet.
Marietta Sislak det stod inget i några avtal att vi skulle ta emot ungerska flyktingar undan sovjetockupationen på 50-talet heller. Vet du varför? Det gick inte att förutse. Så enkelt är det.
Men snylta på EU-bidrag går bra!
Fel😡
Helt fel och detta kommer KD och M rösta för . säger väl allt om vad dom tycker hur Sveriges befolkning ska behandlas .
Rätt
Pressa dem !
Fel
Jag antar att man inom EU är rädda för att Ungern kommer att vända sig till Ryssland om de utesluts ur EU, så de har väl inte så mycket att välja på. För övrigt med tanke på Brexit verkar det inte så lätt att lämna unionen.
Tror inte Orbán känner som sin största uppgift att få en klapp på huvudet av EPP-klubben. Det vore bättre EU tog i tu med de länder som låter sina medborgare sitta frysa och tigga på våra gator.
Som t.ex. Ungern?
Nej fel. Ungern är ett föredöme
Barbro Hoffström ja för fascister...
Barbro Hoffström Ungern långt långt ner på demokratilistan
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=649023998851249&id=100012309630803
Kent Flink nej det stämmer inte
Barbro: ok då, om du säger det så. Vi tror på ditt ord. 🙄
Heja, Ungern....
Håkan Sebesta fascister brukar hylla fascism🙄
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=649023998851249&id=100012309630803
Just det heja Ungern
F E L
Ungern borde kastas ut ur EU! Jag vill inte betala till det hemska landet!!!
Camilla Schönström ungern är ett bra land deras ledare värnar om folket det gör inte våra. Dessutom ett vackert land
Tamas Fekete jag betalar till EU, EU betalar till Ungern. Jag har inget emot att betala till människor som flyr för sina liv! Och jag har många ungerska vänner som bor här och håller med mig. Dom fattar inte vad som har hänt med deras en gång älskade fosterland!
Och ja jag tittar på public service något ni inte har gått om i Ungern. Men om det är så underbart i Ungern så varför inte flytta hem?
Camilla Schönström Var har du fått det ifrån? att Ungern inte har public service? Du och dina s k ungerska vänner är felinformerade.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka9QqX/demonstration-i-ungern-mot-orbans-regering
Demonstration i Ungern mot Orbáns regering | Aftonbladet
Barbro Hoffström https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=649154862171496&id=100012309630803
Frank Hantzmann ja jag vet
Barbro Hoffström Och ändå försvarar du Orban 🤔🤔🤔
Barbro Hoffström Hört talas om ”Pilkors-rörelsen”? Den är igång igen...😡
Halle JC som t.ex.?
Tamas Fekete men flytta hem då.
Det kan du inte mena nu börjar du låta som de du fördömer ha det gött .
Frank Hantzmann ja det finns massor av länder som har detta även Sverige. Många är i Tailand bla.
Han vet vad som ska ske i sitt land😎😎😎
Bättre att gå ur EU, både för Polen/Ungern/ Österike och Rumänien, så andra kan följa efter!!!
Lars Blankenfjell https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=649023998851249&id=100012309630803
HEJa Ungern stå på er.Bry er inte om alla idioter.
Wiberg Lennart http://joakimmedin.se/wp-content/uploads/2013/11/Ungern-FiB-april-2014.pdf
Ungern. - joakim medin
Ut med fascisterna ur EU
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=649154862171496&id=100012309630803
Men det är klart med människor som Cecilia Malmström ändras det ju det till det bättre enligt principen, ju fler vi blir desto... https://www.ft.com/content/a8d292e0-e8d9-11e8-a34c-663b3f553b35
Peter Hagenrud https://www.arbetaren.se/2014/04/11/ungersk-fascism-oroar/
Ungersk fascism oroar - Arbetaren
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/ngbOAJ/inte-en-svensk-krona-till-ungerns-fascister
Inte en svensk krona till Ungerns fascister | Aftonbladet
Bra. Sparka ut fascisterna ur EU 😎
Kent Flink aftonbladet hahaha det säger allt där finns inte en enda klok människa
Barbro: bra motargument.
Var rädd om ert land heja Ungern👍👍👍
Själv är jag betydligt mera konservativ än Manfred Weber, beträffande varje lands integritet. Inga länder skall tvingas göra avkall på sin egen nationalitet !
Rätt
EU ska skita höga fan i Ungerns nationalistiska inriktning .EU är en jävla ryggdunkarklubb för försupna globalister ,fy fan hela upplägget äcklar mig.
Ungern borde uteslutas från Gemenskapen när andra länder ska betala till EU för länder som Ungern med sin osolidariska och egoistiska politik.
Äntligen. Ungern får göra som de vill men då slipper de också de 4,049 miljarder euro de får i bidrag från övriga EU. De är fria att välja väg. Och ni som gillar Ungern varför flyttar ni inte dit?
Mattias Andersson ,varför flyttar inte du runt i Europa å lever på att tigga ??? (När vi ändå ska lägga oss i
andras värderingar ).
Tomas Mattsson för att jag är född i Sverige och är uppfostrad som de flesta svenskar att vara solidariska och inte hjärtlös och egoistisk
Mattias Andersson Uppfostrad var ordet.
Av vem?
Mattias Andersson menlöst solidarisk menar du ??? Utan självbevarelsedrift.
FEL!!
Släng ut dem ur EU och stäng gränsen mot Ungern. Att SDs fånar gapar är inget att bry sej om eftersom de också vill stänga gränsen mot Ungern.
Nyhetssajten säger egentligen ingenting i sin ingress. Maktkamp om vad ? Politisk olikhet? . kommer alltid att finnas i en europeisk union.. farlig väg att gå om vi inom EU ska börja utesluta varandra utifrån politisk värdegrund.. kan splittra länder, unioner och bidra till konflikter o krig. Ungern är utifrån mina värderingar en negativ sugande icke bidragande faktor i EU idag.. men ska EU hålla, ska lugn, freda råda måste vi kämpa med demokratiska medel inom ramen för vår familj EU
Ungern och Sverige har inte mycket gemensamt historiskt.
Dom här varit ockuperade en stor del av 1900 talet,det har inte vi.
Grattis Ungern! 👏👏👏
Heja Ungern stå på er.
Ungern ska upp för sitt land.
Om de inte kan hantera motsättningar är de lika bra lägga ner EU
Politikerna i Sverige är inte bra på att hantera att folk tycker olika
Helt rätt man kan inte äta kakan och ha den kvar. 😁
Ungern står upp för sitt folk.
nej !
Det ska det ungerska folket avgöra. Demokrati = folkstyre
Ungern har rätt att göra vad dom vill!
Heja Orban, vik inte ner dig!
Mycket mycket fel.
förstår inte varför EU daltar med Ungern... varför bara utesluta ur en partigrupp... uteslut ur EU!!
Rätt😁
Helt fel
Hot hjälper inte!
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
Det bästa vore att sparka ut Ungern! Den nya sortens pilkorsare behöver inte vara med i EU.
2å