EU-kommissionen tecknade 2013 ett av sina nuvarande 18 återtagandeavtal med Turkiet, här via dåvarande EU-kommissionär Cecilia Malmström och turkisk utrikesminister Ahmet Davutoğlu. Arkivbild.

Bild: EU

Hoppa till artikelns andra spalt.

Granskare kritisk: EU:s politik för återvändande migranter ineffektiv

Europeiska revisionsrätten anser att EU:s samarbete med andra länder om att ta tillbaka migranter som inte får stanna i unionen inte är tillräckligt bra. Detta menar man skapar ett incitament för fler personer att söka sig till EU.

Sedan 2008 har i genomsnitt en halv miljon personer avvisats från EU-länderna årligen på grund av att de saknar uppehållstillstånd som exempelvis en godkänd asylansökan. Av dessa har bara en tredjedel faktiskt lämnat EU. När det gäller personer från länder utanför Europa sjunker andelen av dem som lämnat till en femtedel. Enligt Europeiska revisionsrätten är en av anledningarna till detta svårigheter att samarbeta med de avvisades hemländer om att ta tillbaka dem. I går måndag släppte revisionsrätten en rapport som granskar hur effektivt EU:s arbete varit på detta område.

– EU:s nuvarande återvändandesystem lider i hög grad av ineffektivitet. Det leder till motsatsen till det avsedda syftet – snarare än att avskräcka så uppmuntrar den olaglig migration, sade den ansvarige EU-revisorn Leo Brincat vid en digital pressträff.

Rapporten riktar bland annat kritik mot arbetet med de formella återvändandeavtal som EU har med 18 länder. Revisionsrätten anser att EU inte har använt tillräckligt starka incitament för att driva genom dem och att man inte systematiskt bjudit in viktiga medlemsländer i förhandlingarna med återtagandeländerna och ”talat med en röst”. Vid de tillfällen medlemsländerna varit med i förhandlingarna har EU:s politiska inflytande stärkts, enligt rapporten.

Goda och mindre goda metoder

Man beslyser viseringspolitken – där EU kan ge eller dra in rätten till visumfritt resande i Schengenländerna till länder som tar tillbaka avvisade medborgare – som ett framgångsrikt exempel.

Man ser även ”vissa framsteg” med att använda bistånd som ett incitament – det vill säga dra in utlovade biståndspengar om länder inte går med på återvändande. EU:s handelspolitik har enligt revisionsrätten ännu inte använts som incitament för att driva på för effektivare återvändanden.

Revisionsrätten menar dessutom att de formella återvändandeavtalen är alltför stelbenta. Istället lyfter man fram den icke-bindande arrangemangen som finns med länder som Afghanistan och Bangladesh som mer flexibla och därmed mer effektiva.

Lagstiftarna uppmanas komma överens

Leo Brincat anser att de lagförslag som kommissionen lagt fram på migrationsområdet under senare år fall syftar till att åtgärda många av bristerna i återvändandet. Men beklagar att lagstiftarna i EU-parlamentet och medlemsländerna ännu inte lyckats komma överens om dem.

– EU behöver få en migrationspolitik på plats. Det är oroande att EU-länderna ännu inte nått en uppgörelse att sex år efter migrationskrisen 2015, sade Leo Brincat som tillade att detta riskerar att bli ”ett av EU:s största misstag”.