Hoppa till huvudinnehåll
Hoppa till fördjupning
Från vänster: Moderator Klas Jansson, doktorand i industriell ekonomi Fredrik Söderqvist, Europaparlamentariker Abir Al-Sahlani, logistikchef på Foodora Sverige John Denbratt, utredare på Transportarbetareförbundet Sirin Celik och postdoktor i handelsrätt Ann-Christine Hartzén. Skärmbild på debatt arrangerad av Europaparlamentet i Stockholm den 25:e oktober 2021.

Oreglerat plattformsarbete skapar bekymmer

BRYSSEL 25 oktober 2021

Inom kort väntas ett EU-förslag om att stärka villkoren för så kallade plattformsarbetare. Europaparlamentariker Abir Al-Sahlani oroas för den svenska arbetsmarknadsmodellens framtid om förslaget blir för detaljerat och tvingande. Samtidigt vittnar facket om stora problem i branschen.

EU-kommissionen kommer i slutet av året att presentera nya direktiv för att stärka plattformsarbetares arbetsrätt inom EU. Plattformsarbetare erbjuder tjänster via nätet, till exempel cykelbud som levererar mat. Svenska EU-politiker är nu oroliga över hur EU:s förslag kan komma att påverka den svenska arbetsmarknadsmodellen negativt, det menar Europaparlamentarikern Abir Al-Sahlani (C) som sitter i parlamentets sysselsättningsutskott. 

– När det kommer till just den svenska arbetsmarknadsmodellen så är det väldigt svårt med bindande lagstiftning, som jag upplever slår undan benen på de arbetsmarknadsparter vi har i Sverige, säger Abir Al-Sahlani i en debatt arrangerad av Europaparlamentets kontor i Stockholm under måndagen. 

Den svenska modellen fungerar annorlunda från majoriteten av EU:s andra arbetsmarknadsmodeller. I Sverige regleras arbetsvillkor som lön, semester och försäkring mellan arbetsgivare och fackförbund i form av kollektivavtal, utan politisk inblandning. I andra länder regleras arbetsvillkoren politiskt genom till exempel statliga minimilöner. Att försvara den svenska modellen, menar Al-Sahlani, är de svenska Europaparlamentarikerna överens om.       

– Det här är en ständig kamp i parlamentet, där vi svenska ledamöter är väldigt eniga, säger Abir Al-Sahlani.    

Ett EU-förslag med en detaljerad lagstiftning som inte tar tillräcklig hänsyn till kollektivavtal kan därför skapa stora problem för Sverige. Därmed menar Al-Sahlani att EU istället borde hjälpa medlemsländerna att själva förbättra villkoren. 

Sirin Celik, utredare på Transportarbetareförbundet som idag bara har kollektivavtal med plattformsföretaget Foodora, efterlyser tydligare krav på arbetsgivaren.

– Volt, bolt, ubereats och budbee anställer inte sin personal och tar då inte ett arbetsgivaransvar. Det gör att vi inte kan gå in och säga “ska vi teckna ett kollektivavtal?”, säger Sirin Celik.   

Majoriteten av de som är bil- och cykelbud agerar som egenanställda vilket betyder att de själva är ansvariga för sina arbetsvillkor och inte kan ta hjälp av fackförbund. 

– Jag hade önskat att det fanns politisk påtryckning gentemot de här företagen. Att man säger att det här är inte okej, det enda som skiljer er från andra vanliga företag är att ni har en app. Det är dags för er att ta arbetsgivaransvar, säger Sirin Celik.

Mer fakta

Edith Lindvall
Journalistpraktikant
Skicka epost
Beskriv vad som behöver rättas.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Här kan du tipsa Europaportalen. Tänk på att vara så utförlig som möjligt annars kanske vi inte kan arbeta vidare med uppgifterna. För att vi ska kunna arbeta med ett tips underlättar det om du lämnar en e-postadress eller telefonnummer. Du kan också välja att vara anonym genom att ange en tillfällig e-postadress, exempelvis gmail. Europaportalen kan garantera fullständigt källskydd enligt grundlagen.
CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Den här frågan testar om du är en mänsklig besökare och förhindrar automatiska spaminsändningar.
Annonser
annons
Fackliga Brysselkontoret

Missa inget

Europaportalens nyhetsbrev ger dig koll.

Annonser
annons
Fackliga Brysselkontoret