Oreglerat plattformsarbete skapar bekymmer
BRYSSEL 25 oktober 2021Inom kort väntas ett EU-förslag om att stärka villkoren för så kallade plattformsarbetare. Europaparlamentariker Abir Al-Sahlani oroas för den svenska arbetsmarknadsmodellens framtid om förslaget blir för detaljerat och tvingande. Samtidigt vittnar facket om stora problem i branschen.
EU-kommissionen kommer i slutet av året att presentera nya direktiv för att stärka plattformsarbetares arbetsrätt inom EU. Plattformsarbetare erbjuder tjänster via nätet, till exempel cykelbud som levererar mat. Svenska EU-politiker är nu oroliga över hur EU:s förslag kan komma att påverka den svenska arbetsmarknadsmodellen negativt, det menar Europaparlamentarikern Abir Al-Sahlani (C) som sitter i parlamentets sysselsättningsutskott.
– När det kommer till just den svenska arbetsmarknadsmodellen så är det väldigt svårt med bindande lagstiftning, som jag upplever slår undan benen på de arbetsmarknadsparter vi har i Sverige, säger Abir Al-Sahlani i en debatt arrangerad av Europaparlamentets kontor i Stockholm under måndagen.
Den svenska modellen fungerar annorlunda från majoriteten av EU:s andra arbetsmarknadsmodeller. I Sverige regleras arbetsvillkor som lön, semester och försäkring mellan arbetsgivare och fackförbund i form av kollektivavtal, utan politisk inblandning. I andra länder regleras arbetsvillkoren politiskt genom till exempel statliga minimilöner. Att försvara den svenska modellen, menar Al-Sahlani, är de svenska Europaparlamentarikerna överens om.
– Det här är en ständig kamp i parlamentet, där vi svenska ledamöter är väldigt eniga, säger Abir Al-Sahlani.
Ett EU-förslag med en detaljerad lagstiftning som inte tar tillräcklig hänsyn till kollektivavtal kan därför skapa stora problem för Sverige. Därmed menar Al-Sahlani att EU istället borde hjälpa medlemsländerna att själva förbättra villkoren.
Sirin Celik, utredare på Transportarbetareförbundet som idag bara har kollektivavtal med plattformsföretaget Foodora, efterlyser tydligare krav på arbetsgivaren.
– Volt, bolt, ubereats och budbee anställer inte sin personal och tar då inte ett arbetsgivaransvar. Det gör att vi inte kan gå in och säga “ska vi teckna ett kollektivavtal?”, säger Sirin Celik.
Majoriteten av de som är bil- och cykelbud agerar som egenanställda vilket betyder att de själva är ansvariga för sina arbetsvillkor och inte kan ta hjälp av fackförbund.
– Jag hade önskat att det fanns politisk påtryckning gentemot de här företagen. Att man säger att det här är inte okej, det enda som skiljer er från andra vanliga företag är att ni har en app. Det är dags för er att ta arbetsgivaransvar, säger Sirin Celik.