EU:s konkurrenskommissionär, den danska liberalen Margrethe Vestager.

Bild: EU

Hoppa till artikelns andra spalt.

Besked i dag: Inga lättnader för att skapa europeiska storföretag

EU-kommissionen går inte på den tysk-franska linjen om att lätta på unionens konkurrensregler för att skapa stora europeiska företag som kan konkurrera bättre internationellt. Men man öppnar för mer statsstöd till europeisk tillverkning av halvledare.

I början av 2019 stoppade EU-kommissionen en sammanslagning av de i Europa ledande tyska och franska järnvägsföretagen Siemens och Alstom. Kommissionen har en avgörande roll i att upprätthålla rättvis konkurrens på EU:s inre marknad. EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager motiverade beslutet med att en sammanslagning skulle leda till högre priser för kunderna.

Därefter lanserade den franska och tyska regeringen ett förslag om att lätta på EU:s konkurrensregler för att kunna skapa europeiska företag som är tillräckligt stora för att konkurrera med bland annat amerikanska och kinesiska.

I dag torsdag presenterade konkurrenskommissionär Vestager, en dansk liberal, nya riktlinjer för konkurrens på den inre marknaden.

– Det vi sett är att [de nuvarande] reglerna är ändamålsenliga och där de inte är det föreslår vi förändringar. Jag tycker att vi fått balansen rätt bra, sade Vestager.

Öppnar för statsstöd till halvledare

Den globala bristen på halvledare stod också i fokus.

– [Bristen] försvåras av en mycket koncentrerad marknad med mycket, mycket höga hinder för att ta sig in på, sade Vestager.

Kommissionen kommer nu att överväga att godkänna statliga stöd till tillverkningen av halvledare där det i dag saknas finansiering. Stöden villkoras dock med att de måste vara ”nödvändiga, skäliga och proportionerliga” och att otillbörliga störningar av marknaden begränsas.

– Självförsörjning är en illusion. Inget land eller företag klara det själv men vi kan inte heller vara beroende av ett land eller ett företag, sade Margrethe Vestager.