– EU har blivit för mäktigt, byråkratiskt och dyrt,  säger Peter Lundgren (SD).

– EU har blivit för mäktigt, byråkratiskt och dyrt, säger Peter Lundgren (SD).

Bild: David Gustavsson

SD-kandidat: Jag vill avveckla EU

Peter Lundgren röstade ja till EU. I dag vill han avveckla unionen, men vägen dit är lång. Under tiden ska han driva sin hjärtefråga: Rädda den svenska åkerinäringen.

Europaportalen träffar samtliga svenska toppkandidater inför valet till Europaparlamentet. I dag har turen kommit till Sverigedemokraten Peter Lundgren.

Peter Lundgren (SD) tar emot i ett konferensrum i riksdagsledamöternas hus i Gamla stan i Stockholm. SD-ledamoten Kent Ekeroth är också med intervjun och för anteckningar. När jag träffar Peter Lundgren – som står på andraplats på Sverigedemokraternas valsedel till Europaparlamentsvalet – har han avklarat två veckor på den EU-kurs som partiet ordnat. Men Lundgren ser delvis sin oerfarenhet av EU som en fördel.

– Jag har en väldigt folklig förankring och har varit arbetare hela mitt liv. Proffspolitiker som suttit där nere [i Bryssel] några mandatperioder har inte det här folkliga perspektivet. Jag tror att man som en vanlig enkel arbetare kan föra folkets talan på ett bättre sätt, säger Peter Lundgren.

Peter Lundgren har arbetat som lastbilschaufför i 30 år, men har alltid varit samhällsengagerad och skrivit många insändare i lokaltidningen. 2009 gick han med i Sverigedemokraterna och i dag är han partiledamot i Gnosjö kommuns kommunfullmäktige och kommunstyrelse. Att tacka ja till att kandidera till Europaparlamentet var en självklarhet.

– Jag insåg att jag har en stor möjlighet att driva mina hjärtefrågor i Bryssel eftersom EU:s lagar påverkar transportbranschen. Sedan är jag en tävlingsmänniska som gillar utmaningar. Det är ungefär som när du sitter i rallybilen och drar på dig hjälmen inför en sträcka och du ska ta dig från punkt a till b så fort som möjligt, säger Peter Lundgren som älskar rallysport.

Blir han invald kommer han framför allt att kämpa för att svenska kollektivavtal ska gälla även för utländska lastbilschaufförer som arbetar i Sverige. Han vill därför sitta i EU-parlamentets utskott för transport och turism.

– Jag skulle bli en stark röst för transportbranschen som har påverkats i sådan negativ riktning att vi pratar om ren misär ute på vägarna. Östeuropeiska lastbilschaufförer dumpar priserna. Att köra en svensk lastbil kostar 120 kronor milen om du ska få lite avkastning. Men man blir utkonkurrerad av de utländska lastbilarna som kör för 55 kronor milen, säger Peter Lundgren upprört.

Sverigedemokraternas huvudfråga är minskad invandring. Men Lundgren kommer inte att ägna sig åt asyl- och flyktingpolitik i EU eftersom han anser att det är frågor som enbart ska hanteras på nationell nivå.

Han har inte bestämt vilken partigrupp i EU-parlamentet han vill ingå i om han blir invald. Lundgren har avvisat samarbete med grekiska partiet Gyllene gryning som beskrivs som nynazistiskt, men har för lite kunskaper om nationalistiska partier som franska Nationella fronten och ungerska Jobbik för att ta ställning till dem. Däremot kan ha tänka sig att samarbeta med Dansk Folkeparti.

– Vi har ju under lång tid haft bra relation med Dansk Folkeparti som mycket liknar vårt parti, säger  Peter Lundgren

Han är en stark EU-moståndare och menar att all makt ska utgå från svenska folket som bara kan representeras av Sveriges riksdag. Han medger att han röstade ja till svenskt EU-medlemskap men anser att unionssamarbetet sedan dess har gått för långt.

– Jag vill helst avveckla EU. Unionen har blivit för mäktig, byråkratiskt och dyr och tar bort vårt självbestämmande. Sverige, och inte den där byråkratikolossen nere i Bryssel, ska få stifta våra lagar. Men kolossen bara växer. Jag kunde aldrig föreställa vilket monsterbygge det skulle utveckla sig till. I dag hade jag röstat helt motsatt, säger Peter Lundgren.

Men varför kandiderar du om du är så EU-kritisk?

– Vi [SD] kan inte stå utanför och knacka på dörren och tala om att vi inte gillar det här. För att bedriva EU-kritik måste vi vara med i EU-parlamentet. Det är en förutsättning för att påverka politiken.

Lundgren konstaterar att han alltid varit och förblir ”en helylle svensk med fötterna i myllan”, och att han aldrig kommer se sig som europé.

– Min fru vill gärna åka utomlands på semestern men jag tar hellre husbilen till Norrland och parkerar vid en liten sjö. Så hon får tillgodose sitt lystmäte med vänner. Jag älskar Sverige och det ödsliga och vackra landskapet.  Det slår an en sträng i min själ, säger Peter Lundgren.