Jens Nilsson (S) tog plats i EU-parlamentet 2011 som en av de två extra EU-parlamentariker som Sverige fick tack vare Lissabonfördraget. Arkivbild.

Jens Nilsson (S) tog plats i EU-parlamentet 2011 som en av de två extra EU-parlamentariker som Sverige fick tack vare Lissabonfördraget. Arkivbild.

Bild: Europaparlamentet

Jens Nilsson: Jag ska jaga EU tills det blir ordning

Socialdemokraten Jens Nilsson jobbar för att medlemsländerna ska följa nya EU-lagar om cabotage och offentlig upphandling.

Under hösten pratar Europaportalen med de svenska Europaparlamentarikerna för att se vilka frågor de jobbar med.

Socialdemokraten Jens Nilsson sitter i Europaparlamentets transportutskott. Han är missnöjd med hur EU:s nya cabotageregler efterlevs i medlemsländerna. Cabotage är när företag utför godstransporter i ett annat medlemsland än det är registrerat i. Enligt reglerna får utländska åkare hämta upp saker i exempelvis Sverige på högst tre platser under högst en veckas tid för att sedan frakta det vidare.

– Men då finns det ju de som stannar i Sverige i flera månader och kör runt och konkurrerar med svenska åkeriföretag med dåliga löner och dåliga sociala villkor. Det måste få ett slut. Jag kommer jaga EU-kommissionen så att den i sin tur jagar medlemsländerna så att det blir nån ordning, säger Jens Nilsson.

I transportutskottet har han även fokus på järnvägsfrågor och jämställdhetsperspektiv.

– En fråga som är aktuell där är det fjärde järnvägspaketet, säger han och syftar på det stora lagförslag från den förra EU-kommissionen som handlar om huruvida medlemsländerna ska öppna sina järnvägslinjer för konkurrens utifrån.

– Jag tycker man går över gränsen när det gäller liberalisering och tilltro till att marknaden ska lösa alla problem, säger Jens Nilsson som dock ser positiva saker i kommissionens förslag.

– Att tekniken ska vara standardiserad så att man använder samma teknik i alla länder tror jag är bra.

Under den närmaste tiden tänker Jens Nilsson även se till att medlemsländerna lever upp till EU:s nya upphandlingsdirektiv som sätter reglerna för hur myndigheter i medlemsländerna ska sköta offentliga uppköp.

– Det finns en risk att medlemsländerna smiter från EU-direktivet. Det tänker jag inte tillåta, säger Jens Nilsson och tillägger att det i Sverige håller på att göras en översyn av lagen om offentlig upphandling.

– Det är en jättestor fråga ute i landets kommuner.

Han sitter även med i ett par så kallade intergrupper i EU-parlamentet, tvärpolitiska intressegrupper.

– En av dem som jag kommer lägga ned väldigt mycket tid och kraft på är intergruppen för social ekonomi, säger han och berättar att dess syfte är att se till att EU-förslag tar särskild hänsyn till organisationer som hamnar inom den sektorn: exempelvis kooperativa företag, ömsesidiga försäkringsbolag och ideella föreningar.

– Det är en sektor i hela Europa som är större än vad folk tror. [Sådana frågor] har jag hållit på med länge. Jag tänker försöka ingå i ledningen för den intergruppen.

Jens Nilsson arbetar även med att försöka sätta norra Europa på EU-kartan.

– Det är så många i södra Europa som tror att det bara finns isbjörnar och natur där uppe men det bor ju faktiskt ett par miljoner människor där uppe, säger han och tillägger att Samiska rådet beslutat att öppna ett kontor i Bryssel som kan kommer jobba nära.