EU:s coronakarta räcker inte längre till

I takt med att smittsituationen förvärras vill kommissionen strama åt villkoren för resande och införa en ny varningsfärg på Europakartan. Stora delar av Sverige skulle omfattas. Samtidigt avråds icke-nödvändiga resor inom och in i EU.

I höstas presenterade EU-kommissionen en rekommendation till medlemsländerna kring kriterier för resande. En karta med tre färger – röd, orange, grön – skulle avgöra vilka krav medlemsländerna kunde ställa på in- och utresande. I dag är den kartan nästintill helt röd – den högsta graden av smittspridning.

Kommissionen föreslog därför i dag måndag att en ytterligare färg ska läggas till för att signalera de allra värst drabbade områdena: mörkröd. 

– Alla icke-nödvändiga resor till och från högriskområden avråds starkt, sade EU-kommissionär Didier Reynders på måndagen.

Medlemsländerna uppmanas kräva att personer som reser från sådana områden genomgår ett coronatest och sätter sig i karantän. 

– Detta är nödvändigt för att skydda våra medborgare och inre marknadens funktion, sade Reynders som under måndagens presskonferens visade en karta över var dessa mörkröda zoner ligger i dagsläget.

Det rör sig om bland annat om stora delar av Sverige, Spanien, Portugal, Nederländerna, södra Frankrike, nordöstra Italien, delar av östra Tyskland, Irland och Baltländerna .

Alla som reser in i EU bör testas

Kommissionen föreslår samtidigt att alla icke-nödvändiga resor från länder utanför EU till unionen ska avrådas. Sedan i somras finns en lista över de länder varifrån man får resa in i EU.

– Sedan dess har denna lista tyvärr blivit kortare och kortare, sade EU-kommissionär Ylva Johansson.

Hon vill att alla – även de resor som klassas som nödvändiga – ska låta testa sig tidigast 72 timmar innan inresa i något i EU-land. Kraven på personer som reser från länder där en muterad variant av coronaviruset spridit sig kan bli ännu striktare. EU-medborgare som reser från ett land utanför unionen ska dock kunna testa sig vid ankomst i EU.

Alla som reser in i EU ska dessutom fylla i ett formulär för lokalisering av passagerare.

Kommissionens förslag på rekommendationer skickas nu till medlemsländerna i ministerrådet för slutlig utformning.